marec 2023

Frankfurtská škola

Obálka čísla: 2023 03 Frankfurtská škola

Editoriál

V októbri 2022 nám do redakčného chatu poslal Fero Malík fotku z Frankfurtu nad Mohanom – spred budovy Inštitútu pre sociálny výskum, ktorý sa neskôr stal kľúčovou inštitúciou Frankfurtskej školy. „Viete, že budúci rok je sto rokov od jeho založenia? Keď už nie téma, aspoň článok by bol fajn,“ napísal. Nápad sa ujal a vyústil...

Čítať ďalej

#3/23 sprevádzajú diela Guillauma Bressona

Maľby Guillauma Bressona sú situované do miest, ktorými by Benjaminov flaneur blúdil dnes, po takmer sto rokoch: do predmestí, podzemných garáží, náhodných fragmentov mestskej divočiny, vágnych terénov, fastfoodových reťazcov, hál a skladov. Miesta generické do tej miery, že sa v nich  Benjaminovská sériovosť preklápa spätne do podivnej aury. Sú celkom všedné a zároveň podmanivé, hrubé, ale vznešené. Guilaume Bresson ich maľuje tak, že sa zdajú byť odcudzené, ale aj neodbytne podvedomé. V tom je asi ten hlavný trik. Ide o všedné výjavy, ktoré majú formálne kvality klasických malieb: kopírujú ich kompozíciu, princíp zaobchádzania so svetlom a ďalšie vizuálne kódy, čím získavajú aj ich naliehavosť. Flaneurstvo v nich má ďaleko od libertariánskej oslavy pohybu bez hraníc. Je to potulovanie sa osoby, ktorá nemá kam ísť, ale baví ju to. A tento pocit vykorenenosti, nepatričnosti, ale aj subverzie voči „dobrej spoločnosti“ sedí s Benjaminovým konceptom flaneura celkom presne. Zachytáva však inú fázu vývoja miest, v ktorej pod arkádami a v obchodných pasážach vznikajú stanové mestečká a dočasné obydlia vysídlených osôb. Nie namiesto luxusných butikov, ale vedľa nich.

A pretože „neexistuje nijaký dokument civilizácie, ktorý by zároveň nebol dokumentom barbarizmu,“ ako tvrdí v slávnom výroku Walter Benjamin, zverejňujeme namiesto veľkoformátových malieb Guillauma Bressona ich zmenšené reprodukcie v novinovom rozlíšení. Nech je nám v čase digitálnej a algoritmickej reprodukovateľnosti odpustené.