október 2020

Súčasné maskulinity

#freeszfe

Obálka čísla: 2020 10 Súčasné maskulinity

Editoriál

nie, už nechcem vybuchovať na stenách a modliť sa k vetám a ústam pozri sa na jeho telo, je pokryté potom, má zadok, ochlpenie, penis pozri sa na druhé telo, je pokryté potom, má inú farbu ochlpenia cítim toľko vecí naraz, na toľko vecí sa ťa potrebujem opýtať, len pozri sa na vratkú oblohu, dýcha...

Čítať ďalej

#10 sprevádzajú diela Jana Durinu.

„Bez diakritiky,” povedal. „Žiadne mäkčene, ani dĺžne!” Veľa to napovedá o tom, ako Jan vníma identitu, ako pristupuje k jej de/konštrukcii: jeho lipnutie na detailoch a nekompromisná precíznosť hraničia s fetišizmom a celkom otvorene si ten balans užívajú. Pohľad, ktorý Jan upiera na telo, svoje či cudzie, alebo fragmenty prostredia, je niekedy úmyselne teatrálny, inokedy ironický, krutý, vtipný, ale vždy nehrane fascinovaný. A v istom zmysle s nami vybabráva. V spôsobe, akým sa pozerá na telo, je aj niečo geografické, ak nie rovno kartografické: pokožka pretínaná fľakmi, znamienkami, tkaninami, záhybmi ako krajina. A naopak, v krajine nachádza obrazy obnaženého tela: v odkvitajúcich kvetoch, machu, zámkovej dlažbe. V obidvoch prípadoch sme nakoniec konfrontovaní predovšetkým s krehkosťou, jednotlivé výrazné štylizácie nie sú pokusmi ju zamaskovať, ale pracovať s ňou a dostať ju do hry nebanálnym spôsobom. A žiadať pre ňu spravodlivosť, nie vytesnenie.

„Dívka je optimistická, okouzlená, pozitivní, spokojená, nadšená, šťastná; jinými slovy, trpí,“ píše kolektív Tiqqun v eseji Podklady pre teóriu Dievčaťa. Chlapec v ponímaní maskulinity Jana Durinu dokáže byť zraniteľný bez toho, že by musel čokoľvek predstierať. Ale ide mu to.

Číslo sprevádzajú diela zo sérií Cute & Tragic (2019), HASARSIZ (2019), Horal (2016 2017), After You Left (2017), Postcards From Hugo Lewinski (2017 2018) a niekoľko kresieb.

Jan Durina v súčasnosti žije a pracuje v Prahe.