#6 sprevádzajú diela Larissy Sansour
„Vždy som pracovala hlavne s formátom dokumentu. Ale čím viac som sa mu venovala, tým menej ľudia verili tomu, čo hovorím. Pretože to, čo sa deje v Izraeli a Palestíne je také surreálne, že si mysleli, že musím byť predpojatá. Dospela som teda k presvedčeniu, že tvoriť surreálnym spôsobom je oveľa poctivejšie a presnejšie,“ hovorí Larissa Sansour v rozhovore pre centrum súčasného umenia Bluecoat v Liverpoole (dostupné online).
„Naratívna teroristka“ z filmu In the Future They Ate from the Finest Porcelain (2016) vstupuje do dejín tak, že špekuluje o budúcnosti a falšuje minulosť v jedinom presne mierenom pohybe. Porcelán, ktorý zakopáva do zeme, má raz vytvoriť archeologický dôkaz a legitimizovať prítomnosť Palestínčanov na dystopickom území. Revisionist Production Line (2016) rozvádza myšlienku budúcej archeológie do materiálnej inštalácie – mechanickej výrobnej linky produkujúcej budúce dôkazové materiály, ktoré môžu v nárokovaní si určitého územia poslúžiť rovnako účinne ako zbrane. Popri tejto futuristickej vízii, ktorá vyžaduje zaprášiť sa a unaviť pri dolovaní dôkazov z nehostinnej krajiny, vytvorila Larissa Sansour aj klinicky sterilnú verziu eskapizmu do budúcnosti: Nation Estate (2012) odkazuje na prax expanzie palestínskych utečeneckých táborov smerom do výšky, ale posúva toto ilegálne a kreatívne vybabrávanie s obmedzeniami do estetiky architektonických superstar štúdií. Vytvára cynický obraz jediného nadizajnovaného mrakodrapu, ktorý by predstavoval vertikálny životný priestor všetkých Palestínčanov a Palestínčaniek. Ďalšie video dovádza vertikalitu ešte o niekoľko stupňov ďalej, keď Vesmírnu odyseu, ktorá predsa len ešte obsahuje víziu návratu, mení na vesmírny exodus (Space Exodus, 2009).
Larissa Sansour je palestínska umelkyňa, žije a pracuje v Londýne.
Ivana Rumanová
Titulná strana, str. 5, 14, 15, 16, 20
In the Future They Ate from the Finest Porcelain, film, 29’, Larissa Sansour a Søren Lind, 2016
Str. 2
In Vitro, 2-kanálové video, 28’, Larissa Sansour a Søren Lind, 2019
Str. 8, 9, 26, 30
Nation Estate, film, 9’, 2012
Str. 28, 32, 33
Palestinauts, sochy, 30 cm, vinyl, 2010
Str. 35
A Space Exodus, film, 5’, 2009