2021 02 Kultúrne politikyTematický KapitálSúčasný tanec na Slovensku: Spolupráca ako stratégia prežitia

Maja Hriešik9. februára 2021439

„Nepotrebujeme nové umenie. Potrebujeme nové inštitúcie.“ 

Coco Fusco,

kubánsko-americká spisovateľka a vizuálna umelkyňa

Byť tanečným profesionálom alebo profesionálkou je z hľadiska miery sociálneho zabezpečenia obzvlášť hazardné. Ak vezmeme do úvahy dĺžku prípravy na výkon tohto povolania (ideálne od útleho detstva), dĺžku aktívnej kariéry (len výnimočne viac ako 15-20 rokov) a takmer úplný nedostatok inštitucionálnej podpory, v prípade zranenia alebo nutnosti sa po aktívnej kariére výkonného umelca rekvalifikovať, tak je zjavné, že ekonomický potenciál tanečníka je mizerný.

Hlavne zdravé, samostatne zárobkovo činné telo

Divadelný zákon síce definuje určité výhody a existujú opatrenia, ktoré zraniteľnosť čiastočne znižujú (nárok na fyzioterapie, platený oddych a predčasný dôchodok), ale tie si ako tanečník môžete uplatniť len ak ste svoju tanečnú kariéru vykonávali ako zamestnanec alebo zamestnankyňa zriaďovaného súboru. Ak sa venujete  súčasnému tancu, tak zamestnancom takmer určite nie ste. Ste samostatne zárobkovo činnou osobou, možno s čiastočným úväzkom v  základnej škole umenia, a zároveň aj štatutárom alebo členom občianskeho združenia, ktoré zastrešuje aj vašu umeleckú tvorbu a existenciu. Grantová rovina definuje vaše vnímanie času. Život sa skladá z kratších časových intervalov striedajúcej sa istoty a neistoty, tvorivého rozletu pri tvorbe nového diela a následne hneď zúfalého úsilia zabezpečiť tú menej výnimočnú, no rovnako dôležitú časť tanečného profesionálneho života – tréningy, produkciu repríz, vyúčtovania. Pravdepodobne sa kvôli tomu všetkému cítite ako, občas viac a inokedy menej, nadšený aktivista, dievča pre všetko, zrejme tak trochu aj trúba (najmä, ak si trúfnete opýtať sa v banke na možnosť získať hypotéku).

Odkiaľ vanie zmena

Súčasný tanec nad vodou drží hlavne Fond na podporu umenia a robí to komplexnejšie a s omnoho väčším množstvom financií, než to kedysi robila dotačná schéma ministerstva kultúry (vtedy sa tanec strácal vo veľkom vreci projektov v skupine Divadlo a tanec). Od svojho vzniku sa FPU usiluje pokryť všetky sféry tanečného umenia – výskum, vzdelávacie projekty, prehliadky, medzinárodné mobility, súťaže a, samozrejme, významne dotuje vznik novej tvorby. No napriek [Read More]

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte ročné predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Kapitál, 2018 — projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia