2019 07 Pornofandomový KapitálŠvédske exploatačné porno: Od Bergmana k Thrilleru

Michael Papcun8. júla 2019385

 

Upozornenie: V tomto texte sa píše o zobrazovaní sexuálneho násilia v kinematografii.

 

Švédska kinematografia 70. rokov, konkrétne jej exploatačná vetva, ponúka pomerne špecifickú zrážku národnej filmovej tradície a importovaných žánrov. Na poli exploatačnej kinematografie je známa najmä priama inšpirácia amerického režiséra Wesa Cravena Prameňom panny Ingmara Bergmana pri tvorbe jeho debutového filmu Posledný dom naľavo, ktorý sa stal dobovým symbolom prekročenia limitov pri pristupovaní k zobrazovaniu násilia a sexuality. Cravenova snímka o gangu deviantov, ktorých obeťami sú tínedžerky, následne pomstené rodičmi jednej z nich, však nie je jediným prepojením švédskej produkcie a žánru explicitne zobrazujúceho transgresívne tabu. Z hľadiska kritiky je podnetné si všímať taktiež lokálnu kinematografiu, bohatú na soft porno produkciu.

 

Aj k švédskej soft porno produkcii je dobré pristupovať so znalosťou filmovej tradície reprezentovanej Ingmarom Bergmanom a nadväzujúcej na severskú tradíciu divadelnú, ktorú predstavuje napríklad Henrik Ibsen alebo August Strindberg a ich majstrovstvo v budovaní intímnej psychologickej drámy. Práve psychologizácia je prvok, ktorý sa objavuje vo švédskom soft porno filme ako prvok zvláštne nesúrodý a nechcene parodizovaný.

 

Ideálnou ukážkou je snímka Torgnyho Wickmana Anita – švédska nymfička, tematizujúca život 16-ročného dievčaťa s kompulzívnou poruchou správania, ktorú sa snaží vyliečiť mladý študent medicíny Erik. Snímka je príznačná najmä diletantským prepojením psychologických motívov a ponoru do prežívania postavy s erotickými scénami. Oba prvky majú ako psychologicky podmienené súvisieť, avšak psychológia sa stáva iba veľmi skresľujúcim (a vo viacerých momentoch až parodicky šovinistickým) elementom, ktorý neobratne a detinsky žongluje s motívom ženskej sexuality. V snahe vytvárať ucelený, súdržný a vnútorne autentický obraz Anitinho duševného sveta pritom úplne zlyháva.

 

V hlavnej úlohe filmu sa predstavila mladá herečka Christina Lindberg, ktorá sa po dvoch desiatkach filmov v 70. rokoch stala akýmsi symbolom švédskej soft porno produkcie a exploatačného filmu. Zároveň je jednou z najmasívnejšie objektivizovaných herečiek, najmä v diskusiách a komentároch na rôznych fanúšikovských filmových portáloch. Lindbergovej najznámejšími sa stali úlohy vo filmoch Maid in Sweden, Exponerad a taktiež v japonských produkciách Furjó anegoden: Inošika Očó (Sex and Fury) alebo Poruno no joó: Nippon sex rjokó (Journey to Japan), zapadajúcich do japonského žánru pink filmov.

Pre pokračovanie článku a pre prístup do archívu, si prosím zakúpte ročné predplatné. Ďakujeme a prajeme dobré čítanie.

 

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *