Samotárski hrdinovia i problematické zobrazenie ženských postáv 

Sofia Prétorová15. augusta 2024289
Naša kinematografia je relatívne bohatá na snímky, ktoré sa zaoberajú Slovenským národným povstaním (SNP). Niet sa čo čudovať, veď ide o jednu z najvýznamnejších udalostí našej histórie. Filmári vo svojich dielach nazerajú na SNP prostredníctvom rôznych príbehov. Niektoré z nich môžu vyznievať melodramaticky, iné majú podobu psychologickej drámy. Téme Povstania sa vo svojej tvorbe venovali aj dvaja významní režiséri: Paľo Bielik a Stanislav Barabáš. Dedina verzus jednotlivec Paľo Bielik vyšiel z ochotníckeho divadla, kde si ho v úlohe Jánošíka všimol Karol Plicka. Zapáčil sa mu, a preto ho odporučil režisérovi Martinovi Fričovi, ktorý vtedy pripravoval film o Jánošíkovi (1935). Nebol prvým – ten natočil ešte v roku 1921 Jaroslav Siakeľ, hlavného hrdinu stvárnil český herec Theodor Pištěk. Fričovho Jánošíka uviedol benátsky filmový festival Biennale a získal Československú filmovú cenu za rok 1936. Bielik sa tak stal uznávaným hercom, v rokoch 1939 až 1942 bol členom Slovenského národného divadla a následne sa rozhodol pre réžiu. Počas SNP nakrútil spolu s Karolom Krškom množstvo dokumentárnych záberov z prvých dní Povstania, mobilizácie partizánov aj povstaleckých bojov, z ktorých neskôr vznikol dokument Za slobodu. Bielikovým celovečerným debutom sa stali dnes už legendárne Vlčie diery, ktoré mali premiéru v roku 1948, teda len tri roky po udalostiach SNP. Snímka vznikla na motívy Bielikovej poviedky Udalosti bez mena a sleduje osud [Read More]

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri:

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.