DomovArchív2018 03 Strach

Nedávno som si chcel v internetovom kníhkupectve objednať knihu Black against the Empire, ktorá popisuje históriu a politické aktivity amerického černošského hnutia Black Panther. Predtým, než som si stihol o knihe zistiť viac, ma zarazil neprehliadnuteľný oznam: „Nápravnovýchovné oddelenie štátu Kalifornia označilo túto knihu za nebezpečný kontraband. Všetci väzni v štáte Kalifornia majú zakúpenie a čítanie tejto knihy zakázané.“ Nevedel som rozlíšiť, či ide o nepodarené PR alebo o skutočné varovanie. Pohodlne usadený vo svojej bubline som nedokázal či nechcel pochopiť, ako môže byť kniha profesora sociológie Joshuu Blooma a historika Walda Martina v roku 2018 v demokratickej krajine zakázaná. Po chvíli vyhľadávania som zistil, že je to v skutočnosti oveľa horšie: vo väzniciach v Texase napríklad minulý rok zakázali viac než desaťtisíc titulov, medzi nimi napríklad knihy Purpurová farba od Alice Walkerovej a Nabokovovu Lolitu. Hitlerov Mein Kampf či knihy amerického neonacistu Davida Dukea sú však povolené.
https://i1.wp.com/kapital-noviny.sk/wp-content/uploads/2018/09/1806_INSTA_KAPITAL-0610.jpg?fit=1772%2C1772&ssl=1

#allforjan #allformartina

#03 sprevádzajú diela Nik Timkovej

Pomocou bežných objektov podnecuje predstavivosť 

Nik Timková je aktívnou členkou slovenskej aj českej umeleckej scény – či už cez svoju vlastnú prax, spoluprevádzkovanie neziskového priestoru A.M. 180 s Jakubom Hoškom v Prahe alebo organizovanie nezávislého hudobného festivalu Creepy Teepee v Kutnej Hore (od roku 2009). Naprieč jej dielom, ktoré zahŕňa textílie, vypchaté plyšové objekty, keramiku, experimentálne digitálne vizuály a site -specific inštalácie, Timková skúma rôzne témy – feminizmus, neskorý kapitalizmus a excesívny materializmus, premrhanú mladosť alebo nespokojnosť a satiru generácie mileniálov či vedľajšie účinky ťažkej emocionálnej námahy. V čase, keď sú mladí ľudia učení skrývať alebo potláčať emócie – či už vo vzťahoch, alebo v ich reakciách na politické a sociálne neúspechy súčasnej spoločnosti –, pôsobia umelecké práce Nik Timkovej ako útočisko. Jej diela odhaľujú jej osobné, surové túžby a frustrácie, a zároveň sa vysmievajú kapitalistickým konceptom, ktoré nám prikazujú, po čom máme túžiť a kým máme chcieť byť. 

S istým smutným humorom 

tento závoj zdvíha, odkrývajúc veci také, aké sú.

Christina Gigliotti kurátorka

zostavila Kristína Országhová 

Napíšte komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *