Z podzemia počuť divné zvuky

Andrej Kabal7. novembra 20171261

Na úvod bude potrebné vyjasniť si niekoľko vecí. Predovšetkým musím poznamenať, že komunitu, o ktorej tu píšem, dôverne poznám a do istej miery k nej patrím. Za takýchto okolností sa samozrejme nedá písať objektívne, takže nasledujúce riadky berte ako osobné. Ďalej by som zdôraznil, že článok rozhodne nereprezentuje celú bratislavskú podzemnú scénu, ale len jeden jej výrez – konkrétne ten, ktorý ste mohli vidieť v dokumentárnom filme Sound & Fury. Ak ste ho náhodou nevideli,  v krátkosti ho predstavím – film zachytáva ľudí aktívnych v bratislavskom kolektíve Noize Konspiracy, nakrútil ho Gianmarco Del Re, žijúci v Londýne. Na Slovensku premiéru ešte nemal, nikto oň totiž neprejavil záujem. Odpoveď na otázku, či to nie je trochu zahanbujúce, nechám na vás. V každom prípade sa zatiaľ premietal iba na niekoľkých malých európskych festivaloch. Pozrime sa bližšie na okruh ľudí, ktorým sa film venuje.

Noize Konspiracy už od roku 2005 vydáva hudobné kompilácie, ktorých obsahom sú skôr okrajové žánre. Tie si vyžadujú náročnejšie ucho, veľké pochopenie pre morbídny nihilizmus a hlavne značný nadhľad. Napokon, už názvy projektov ako Žebrota alebo Gule Tvojho Fotra svedčia o istej recesii – v tej sa trojica zakladateľov doslova vyžívala a pod týmito svojráznymi menami dávali priestor veľmi surovej a hlučnej hudobnej produkcii. Pôvodný zámer vydávať noiseové a ambientné skladby sa však postupne posúval a kompilácie sa žánrovo obohatili. Spomínaný dokument okrem kolektívu Noize Konspiracy zachytáva aj ďalšie postavy bratislavskej noiseovej scény – ako napríklad zakladateľa momentálne najznámejšieho slovenského experimentálneho labelu Jonáša Grusku, ktorý je so svojimi soundartovými projektmi a kompozíciami čoraz známejší aj v zahraničí. Tento rok sa mu podarilo zahrať na poľskom festivale Unsound, jednom z najlepších svetových festivalov venovaných odvážnejšej súčasnej hudbe.

Napriek zdanlivej nedostupnosti bola komunita okolo Noize Konspiracy vždy otvorená novým ľudom a prispievateľom. Mne k zoznámeniu sa s týmto okruhom pomohol zakladajúci člen, známy ako Avoided. Prijali ma bez problémov – arogantným prístupom, ktorý je typický pre mnohé okrajových hudobné komunity, nikdy netrpeli. Možno aj preto, že veľká časť členov mala svoje hudobné korene v bohatej punkovej a metalovej scéne, ktorá sa u nás vždy tešila veľkej podpore. Pravda, záujem o tento druh hudby na Slovensku nikdy neprerástol hranice obskúrnosti a malopočetnosť scény sa pre nás všetkých stala akousi samozrejmosťou. Popularite a potenciálnemu úspechu rozhodne neprial ani étos undergroundového a kompletne nekomerčného prístupu zainteresovaných, ktorí mali a stále majú negatívny postoj voči komerčným štruktúram hudobného priemyslu – vždy išlo primárne o hudbu, úspech bol druhoradý.

Navzdory týmto nepriaznivým podmienkam vydali do dnešného dňa pätnásť kompilácií s obrovským žánrovým záberom. A niektorí členovia kolektívu sa medzičasom dostali do širšieho povedomia – čitateľom Kapitálu budú zrejme známe prinajmenšom mená ako Stroon či Prezident Lourajder, ktorí boli pravidelnými prispievateľmi dlhé roky, ale skrz túto platformu štartovali aj také projekty ako Casi Cada Minuto alebo metalový 0n0. Popritom vznikali rôzne jednorazové kolaborácie, v ktorých sa spájali rozmanité hudobné projekty, niekedy vskutku s bizarnými výsledkami. Bratislava má v rámci hudobnej scény povesť mesta individualít, takže tieto spolupráce boli naozaj niečím unikátnym. A niektoré hudobné žánre, ktoré sa na kompiláciách vyskytovali, boli pre lokálnu scénu prelomové, keďže sa im v našom regióne predtým nikto nevenoval. Noize Konspiracy jednoducho načala tradíciu hudobného undergroundu, ktorý je v zahraničí síce funkčný a rozšírený, ale u nás vďaka totalitnej izolácii neexistoval. Ako efektívna platforma na distribúciu kompilácie a kontakt s verejnosťou sa osvedčil server kyberia.sk. Ten ešte pred explóziou sociálnych sietí fungoval ako miesto, kde sa stretávali rozličné intelektuálne ladené skupiny a to dosť rapídne pomohlo nájsť záujemcov o túto hudbu na celom Slovensku.

Pozadie Noize Konspiracy je bohužiaľ poznačené tragickými udalosťami. Tomáša Szasza, ktorý stál za projektom Cadillac Face, môžeme bez preháňania označiť za jeden z najsilnejších a najoriginálnejších hudobných zjavov. Mal rovnako blízko k indie rocku ako k noiseu a keď si k jeho skvelému hlasovému prejavu pridáme veľmi osobné a existenciálne ladené texty, stojíme pred hudbou, ktorá svojou kvalitou presahovalo nielen kompiláciu, ale aj celú lokálnu hudobnú scénu. Cadillac Face bol hlasom istej časti generácie, ktorej táto zvláštna hudba, celkovo vybočujúca z priemeru, pomáhala utiecť z nudy vtedajšieho života. Tomáš Szasz bral tvorbu vážne a emócie, ktoré do nej premietal, boli autentické. Neutíchajúce psychické problémy napokon vyriešil dobrovoľným odchodom – práve v čase, keď si jeho skladby všimlo Rádio FM a pomaly sa mu začalo dostávať zaslúženej pozornosti. Dodnes pozná Cadillaca len hŕstka oddaných fanúšikov. Rozhodne odporúčam vypočuť si jeho hudbu – je ľahko dostupná na internete, rovnako ako jeho blog, kde si písal svojho druhu denník, poznámky o svojom živote. A v roku 2016 predčasne zomrel aj zakladajúci člen Avoided. Napriek týmto zdrvujúcim udalostiam kolektív Noize Konspiracy pokračuje – tento rok vyšiel pätnásty diel kompilácie, ktorá celkom verne pokrýva zásadnú časť slovenského podzemia. Už len nájsť to správne obecenstvo, ktoré túto hudbu dokáže oceniť. Vzhľadom na obrovské medzery v slovenskej hudobnej publicistike o tom asi môžeme len snívať. Snáď trochu pomôže aj spomínaný dokument, snáď sa napokon bude premietať aj na Slovensku.

Autor je promotér, hudobný producent a žurnalista

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: