„David, we blew it!“ To sú slová francúzskeho skejtera Paula Grunda natočeného na kameru smartfónu v nie práve ušľachtilom stave. Dopĺňa ich remixovaná verzia piesne Don’t Stop Ever Loving Me od R&B kapely One Way raných 80. rokov a spolu otvárajú film We Blew It At Some Point od švédskej skejtbordovej značky Polar Skate Co.

 

Nasleduje záber na „hecujúceho sa“ Grunda, ktorý sa pripravuje na trik. Pieseň je napokon prerušená jeho pádom na obrovskom zábradlí, a ak sa vám zdá, že recyklovaná jemná R&B melódia a divný opitý skejter vzájomne nekorešpondujú, máte pravdu len do istej miery. Výsledok je prekvapivo dokonalý a obidve zložky pôsobia absolútne prirodzene a súčasne originálne. Na pochopenie dôležitosti tohto filmu a celého kontextu brandu Polar Skate Co. v rámci skejtbordingu a jeho komunity musíme ísť hlbšie do jeho histórie.

 

Land-based surf

 

Skejtbording od svojho vzniku začiatkom 60. rokov v Kalifornii, keď bol skejt ešte nazývaný „pozemný surf“ (land-based surf) či „chodníkový surf“ (sidewalk surf), prešiel bezpočtom vĺn popularity: menilo sa miesto a spolu s ním aj štýl jazdenia (downhill slalom, free style, bowl, U-rampa, street style), ktorý mal vplyv na technologický vývoj skejtbordu, a to od materiálu koliesok až po tvar dosky. Proces, vďaka ktorému sa z dopravného prostriedku surferov z bydliska k vlnám stal autonómny šport, bol prirodzene sprevádzaný komercializáciou skejtbordingu. Už počas druhej vlny popularity v neskorých 70. rokoch sa ukázala komerčná a marketingová nepredvídateľnosť špecifickej cieľovej skupiny, keď viaceré pokusy firiem vytvoriť samostatnú obuv s náležitými vlastnosťami pre skejtbording zlyhali.

Pre pokračovanie článku a pre prístup do archívu, si prosím zakúpte ročné predplatné. Ďakujeme a prajeme dobré čítanie.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *