2021 02 Kultúrne politikyHudobný KapitálSpomienka na Daniela Dumila. Maskovaný antihrdina, záchranca rapu.

Andrej Kabal9. februára 2021225

Článok je dostupný aj ako longread – v audio verzii

Daniel Dumile opustil tento svet minulý rok 31. októbra. O jeho smrti sa však širšia verejnosť dozvedela až o dva mesiace neskôr, keď jeho žena zverejnila nekrológ na oficiálnom instagramovom účte. 

Neobvyklé dvojmesačné vákuum a úplná absencia ďalších informácií o príčinách jeho úmrtia dáva v kontexte  jeho kariéry úplný zmysel. 

MF DOOM (ako sám manifestuje v skladbe All Caps: písať zásadne kapitálkami!) a ďalšie alter egá a charaktery, ktoré si Daniel Dumile pre seba vytvoril, na dlhé roky zakryli jeho skutočnú osobnosť. Vzácne rozhovory, ktoré počas svojej kariéry poskytol, ho zásadne zobrazujú v ikonickej maske, ktorá mu zakrýva tvár. Dumilove skromné vystupovanie a vyberané, rozvážne odpovede boli antitézou k bombastickej sebaprezentácii, ktorá je súčasťou imidžu rapových interpretov a ich egotripov. „Maskou poukazujem na to, že je to len o hudbe a tá nesúvisí s tým,  ako interpret vyzerá. Takisto ukazujem poslucháčom, že môžem mať akýkoľvek charakter, že môžem byť ako oni. DOOM je normálny priemerný človek, ktorý nie je cool a nemá peniaze, je to niekto, kto by pokojne mohol byť tvoj kamoš”, prezradil Dumile v jednom z rozhovorov. Absencia rapového flexu je v jeho konečnom produkte nahradená neuveriteľne precíznou dikciou, prepracovanými textami a v neposlednom rade produkciou, ktorú si väčšinou robil sám. Základnú kostru jeho sólovej tvorby manifestoval na prvých troch singloch, ktoré vydal v rokoch 1997-1998 na Fondle’em Records. Ide o surové beaty, na ktorých je jasne počuť, že ich nahral naživo na legendárnom sampleri MPC. Sú nedokonalé, jednoduché a  vďaka svojej surovosti majú neopakovateľné teplo a charakter. Sú takisto návratom k čistej forme zlatého veku hip-hopu, ktorú Dumile zažil a svojou tvorbou sa na nej podieľal už od konca 80. rokov.

Pomstiteľ z NYC

Projekt MF DOOM nie je jeho prvotinou. Tu sa musíme vrátiť späť do roku 1988 k rapovej formácii KMD (Kausing Much Damage), kde pôsobil spoločne so svojím bratom, DJ-om Subrocom. Ich uvedomelý rap môžeme na mape newyorskej rapovej scény zaradiť k projektom ako Brand Nubian alebo A Tribe Called Quest. Po prvom albume KMD zasiahne tragédia – DJ Subroc zomrie pri autonehode. Vydavateľstvo Elektra navyše odmietne vydať už dokončený album Black Bastards. Obal navrhnutý Dumilom zachytáva obesenú karikatúru čiernej postavičky, čo je pre Elektru príliš kontroverzné. Nastáva obdobie ticha, počas ktorého Dumile strávi veľa času v uliciach New Yorku bojujúc o svoju existenciu. Zaprisaháva sa, že sa pomstí hudobnému priemyslu, ktorý mu zničil sľubnú kariéru.

V roku 1997 sa na Manhattane začína objavovať záhadný maskovaný rapper, ktorý svojou lyrikou a schopnosťami spôsobí zemetrasenie na prekvitajúcej rapovej scéne. Bol to MF DOOM, ultimátny komiksový antihrdina, ktorý prišiel dokončiť to, čo Dumile sľúbil.

Technický aspekt jeho rapových schopností je brilantne vysvetlený v youtubovom videu pod názvom Rapping, deconstructed: The best rhymers of all time. Avšak technika a flow nie je všetko. Lyrické témy v skladbách MF DOOM-a totiž idú proti všetkým zaužívaným hiphopovým štandardom. V jeho textoch takmer nenájdeme mizogýnne či materialistické odkazy. Okrem vlastnej polohy rapového záporáka je jeho obľúbená téma jedlo, ktorú si po svojej albumovej prvotine Operation:Doomsday doslova vychutnal na albume MM..FOOD. Celý album znie, akoby sa DOOM v jedno ráno v štúdiu postavil pred mikrofón a s totálnou ľahkosťou odrapoval, čo mal na raňajky. To všetko podal  formou neuveriteľne premyslených pančlajnov. Okrem jedla je to DOOMova očividná láska ku komiksom a sci-fi, ktoré ho odlišujú od iných rapových projektov. Práve sci-fi je častým zdrojom jeho samplov. Jeho alter ego, King Geedorah, je oponentom DOOMa, ktorý sa inšpiroval japonskými klasickými monster filmami zo šesťdesiatych rokov, kde proti Geedorahovi bojovala legendárna príšera Godzilla. Prepojenie retrofuturistického zvuku starého sci-fi s komiksovými textami King Geedorah funguje perfektne. Dumile na viacerých albumoch vystupuje v role viacerých charakterov a dodáva svojmu storytellingu hĺbku a zároveň neopakovateľný vtip, ktorý zo zdanlivo vážnych tém robí popkultúrnu zábavu s vysokou rapovou kvalitou. Je rozhodne dôležité spomenúť aj jeho ďalšie charaktery ako Viktor Vaughn alebo Metal Fingers.

Raper tvojich obľúbených raperov

Kritikmi najviac oceňovaný projekt Madvillainy, ktorý nahral spoločne s producentom Madlibom, sa vyznačuje jednoduchou, ale funkčnou produkciou, ktorú na jedinom sampleri, gramofóne a kazetovom rekordéri vytvoril Madlib v hotelovej izbe. V roku 2004 album vyšiel, no nedostávalo sa mu toľko pozornosti, ako by si zaslúžil. Kultový status nadobudne až časom a dnes je považovaný za jeden z najlepších hiphopových albumov v histórii. DOOM sa stáva legendou a akýmsi podvedomím hiphopovej kultúry, ktorú svojím prirodzeným prístupom reprezentuje. A dnes sa už o DOOMovi hovorí ako o obľúbenom raperovi tvojich obľúbených raperov.

Pri mysterióznom charaktere ako je MF DOOM však neprekvapia ani špecialitky na live koncertoch. Bežne sa stávalo, že Dumile namiesto seba poslal na koncert svojho dvojníka, čo samozrejme fanúšikovia rýchlo odhalili a falošného rapera vypískali. Tento bizarný ťah pomáhal budovať image záporného komiksového antihrdinu a pridával mu na záhadnosti. Ako umelec nám Dumile ponúkal komplexné imaginárne charaktery, ktoré mu slúžili ako štít na ochranu súkromného života. Z toho, čo o ňom vieme, sa jeho život nejaví ako ľahký. Deportovali ho z USA, kam sa kvôli svojmu britskému občianstvu nevedel napriek dlhodobému životu v New Yorku vrátiť. V roku 2017 prišiel o syna.

Vo veku 49 rokov nás 31. októbra opustil umelec, ktorý v sebe živil pôvodný odkaz hip-hopu a zároveň ho sám posunul na vyššie úrovne. Zatiaľ čo Daniel Dumile odišiel v tichosti, MF DOOM a jeho ďalšie projekty spôsobili taký hluk, že jeho ozveny k nám budú ešte dlho doliehať.

Autor je hudobný producent a publicista

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Kapitál, 2021 — projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia