Aj dva roky po tom, čo sa (ne)odohral opulentný festival Fyre, je naďalej výrazným ukazovateľom zhubných tendencií nielen v hudobnom priemysle. O najväčšej párty, ktorá sa nikdy nekonala, sú nakrútené dva dokumenty a tiež nekonečné množstvo videí a komentárov. V článkoch sa prevažne skloňuje škodoradostne dlhý itinerár lacných náhrad luxusu, ktorý prefackal prekvapených návštevníkov a návštevníčky.
„Profesionálny rozprávkar“ a podnikateľ Billy McFarland a vyžitý raper Ja Rule šírili okolo seba falošnú auru bohatstva so zámerom zorganizovať dva týždne neutíchajúci žúr na exotických ostrovoch. Ten mal poslúžiť ako promo k aplikácii na bookovanie hudobných hviezd. Všetky pochybné transakcie či nezrovnalosti ukrývali za masívnou mediálnou kampaňou, do ktorej zapojili štyristo influencerov a influenceriek na čele s Kendall Jenner či Bellou Hadid. Na takú grandióznu akciu by bolo potrebných päťdesiat miliónov dolárov a minimálne dva roky príprav. Organizátori však mali k dispozícii len niekoľko mesiacov a imaginárne peniaze, a tak výsledok dopadol nad očakávania katastrofálne. Táto kauza pritom zrkadlí oveľa širšie spektrum problémov ako spackané podujatie. V prvom rade nešlo o poníženie zlatej mládeže, ktorá sa na veľkolepý festival chystala, ale o ľudí z vyššej a nižšej strednej triedy, ktorí sa v mnohých prípadoch zadlžili, len aby mohli zažiť takpovediac „instagram naživo“ – sexi rozprávku na bahamskej pláži, zahŕňajúcu svetoznáme modelky, luxusné vily, alkohol a jedlo či prasiatka plávajúce na pobreží Escobarovho ostrova.
Prakticky hneď po prílete návštevníkov a návštevníčok bolo jasné, že sa žiadne z veľkých hudobných mien uvedených na predbežnom line-upe programu nezúčastní. Internet zaplavili fotky zoschnutého syra ako jedinej poživne, labilných stanov s premočenými matracmi a všeobecného chaosu v alkoholovom opare bez možnosti odletieť prvým letom domov. Hlavným hýbateľom Fyre Festivalu bola bezhraničná arogancia dvoch nepríčetných indivíduí, ktoré vďaka aktuálnym tendenciám sociálnych sietí bez problémov predali prázdny obsah. Stačilo im na to zopár zverejnených príspevkov vplyvných influencerov a influenceriek. Ľudí slávnych svojou slávou, ktorí sú schopní speňažiť vo vábivej podobe i svoj ranný moč, nijako nerozrušovala myšlienka, že projektu zjavne chýbali oporné piliere. Ťažko pritom viniť výhradne ich mladých followerov a followerky za to, že sa chceli zviditeľniť vlastnou instagramovou fotkou z „akcie roka“, ktorá by dokladovala ich hodnotu presne v duchu ošiaľu sebaprezentácie na sociálnych sieťach, ktoré vynášajú na povrch ľudí bez kritických schopností či s nebezpečnými narcistickými poruchami osobnosti.
Billy McFarland a Ja Rule sú podnes presvedčení o tom, že ich jedinou skutočnou prekážkou boli nepriaznivé podmienky (deň predtým sa ostrovom prehnala mierna búrka) a nesprávny organizačný tím (medzi pracovníkmi, ktorí dodnes nedostali zaplatené, je aj vyše tristo miestnych). Zatiaľ čo si McFarland s miliónovými dlhmi na krku odpykáva šesťročný trest, Ja Rule zotrváva vo svojom imaginárnom svete a v roku 2019 hlási comeback Fyre Festivalu. Chce všetkým dokázať, že jeho vízia bola ukotvená v realite, a očistiť tým meno festivalu i svoje vlastné. Dalo by sa to pritom i jednoduchšie – priznať si chybu a zaplatiť dlhy ľuďom, pre ktorých je akciou roka tá v supermarkete.
Veronika Kubanková