2019 02 Kultúra jedlaNezaradenéTematický KapitálRyžový denník. Rozhovor s Tuanom Mamim

Avatar Dávid Koronczi11. februára 201995

S vietnamským umelcom, kurátorom, organizátorom a jedným zo zakladajúcich členov hanojského kolektívu Nhà Sàn sme sa rozprávali nielen o vietnamskom jedle a umení, ale aj o postavení kritickej kultúry v prostredí, kde sa stretáva jedna z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich ekonomík s ideologickou opresiou a cenzúrou. Hľadali sme možnosti, ako sa k ľudskej spoločnosti a ku zvyšku prírody vzťahovať citlivo a inak.

 

V tomto čísle Kapitálu sa zaoberáme jedlom v kontexte umenia a spoločnosti. Na jedlo nazeráme ako na jazyk, lakmusový papierik sociálnej nerovnováhy či ako formu starostlivosti… Zaujíma nás environmentálny aparát produkcie jedla i jeho podstata medzidruhovej spolupráce. Cítiš ty ako umelec a organizátor, že si súčasťou tejto témy?

 

Cítim sa na vašu tému dosť napojený. Či už premýšľam nad svojou autorskou praxou, alebo prácou v kolektívnom zoskupení Nhà Sàn Collective. Často sa na podujatiach stáva dôležitým práve aspekt stretávania sa pri jedle a nápojoch. Jesť znamená zažiť, hovoriť a prípadne tvoriť. Je pre mňa dosť dôležité rozmýšľať o kultúrnej výmene na takejto odľahčenej „párty“ platforme. Jedlo je médium, ktoré ľudí zbližuje a vytvára tak intímne väzby, ktoré ponúkajú možnosť premýšľať o vzťahoch inak.

 

Považuješ tento typ sociálno-kultúrnej praxe za súčasť vietnamskej tradície každodenného spoločného stolovania?

 

Dosť ma baví premýšľať o tradičných kultúrach ako o nástrojoch analýzy súčasných problémov. Myslím, že to tradičné má vždy čo povedať k novým diskurzom. Dnes cítime vo Vietname silný vplyv Západu, ale zdá sa mi, že sa prejavuje najmä na povrchu vecí. Ázijské kultúry sú pre mňa viac o hĺbkových filozofiách a prepojeniach. Naše premýšľanie je často o zdieľaní a bytí spolu. Každý je prepojený s niekým iným.

 

Spomenul si vplyv tzv. západných ideí na ázijskú kultúru, technológie a filozofiu, ale západná modernita je predsa tiež zásadne ovplyvnená východným myslením, blízkovýchodným jedlom, ďalekovýchodnými umeleckými technikami a textami alebo afrodiasporálnou hudbou a módou. Globálne kultúry sa remixujú do akejsi interkultúrnej budúcnosti. Máme však veľkú zodpovednosť, aby sme si tieto vplyvy osvojovali citlivo. Musíme zvažovať zdroje a dopady našich apropriácií.

Hovoríš o adresovaní súčasných tém a problémov cez tradičné príbehy. Čo to v súčasnom Vietname znamená? Po niekoľkých mesiacoch v tejto krajine som si totiž všimol, že ľudia sa rozhovorom o politike vyhýbali. Pritom vieme, že máte problémy so školstvom, ideologickou opresiou vlády jednej strany, obrovskou mierou korupcie, zásadnými environmentálnymi kolapsami, ktoré majú vplyv na zdravie ľudí i krajiny… Boja sa ľudia o týchto témach hovoriť alebo o nich nie sú dostatočne informovaní?

 

Podľa mňa je dôležité o týchto veciach rozmýšľať v horizontálnej atmosfére namiesto tej vertikálnej hierarchickej. Pri stole väčšinou nereprodukujeme hierarchie. Hovoríme o bežných banalitách, každodennostiach a niekedy sa nám podarí vytvoriť hlbšiu, kritickú diskusiu. Na našich podujatiach sa usilujeme vytvoriť bezpečné a starostlivé prostredie. A tematicky sa dostávame k všetkému, čo si zmienil v otázke. V poslednej dobe sa vraciame najmä k environmentálnym témam.

Pre pokračovanie článku a pre prístup do archívu, si prosím zakúpte ročné predplatné. Ďakujeme a prajeme dobré čítanie.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *