2021 02 Kultúrne politikyHudobný KapitálRecenzia knihy Všechny kočky jsou šedé: Čo pradú o smútku šedé mačky?

Michael Papcun9. februára 2021113

Mac Miller, The Weeknd, Lorde, Billie Eilish… súčasný pop spája atmosféra úzkosti a smútku, ktorá sa premieta do ťaživej nálady singlov a celých albumov. Stretávame sa s heslami ako „Občas sa bojím sám seba“ (Kanye West), „Zachráňte ma pred sebou samým“ (Mac Miller) alebo „Iba keď som na tom naozaj zle, som to skutočne ja“ (The Weeknd). Smútok v populárnej hudbe nie je iba trendom posledných rokov, ale skôr charakteristickým znakom, ktorý sa v jej genofonde dá stopovať už niekoľko dekád. Smútok je tu preto, lebo taká je aj spoločenská skúsenosť, z ktorej popová hudba vychádza.

Ťaživým spoločenským konotáciam populárnej hudby sa venuje jedna z knižných udalostí minulej jesene Všechny kočky jsou šedé

Autori knihy Miloš Hroch aj Karel Veselý sú dlhodobo aktívni hudobní publicisti, ktorých prácu môžeme poznať z českého Radia Wave, z tlačeného magazínu Full Moon, dvojtýždenníka A2 a jeho webového súrodenca A2larm (kam obaja prispievajú recenziami a reflexívnymi textami), alebo z platformy Institut Úzkosti (kde Karel Veselý viedol rubriku Černé slunce, ktorú môžeme chápať ako bod nula v zrode súčasnej publikácie). Známi sú tiež vďaka svojim prednáškam, ktoré niesli rovnaký názov ako aktuálna publikácia.

Pravé poludnie Čierneho slnka

To, že spolu napísali knihu, teda nie je nečakané prekvapenie, ale skôr prirodzené vyústenie ich doterajšej práce. Prekvapiť však môže rozsah, s akým sa kniha do témy púšťa. Publicisti sa venujú časovému úseku od nahrávok The Beatles cez post-punkovú hudbu sedemdesiatych rokov, metal a hardcore osemdesiatych, grunge scénu deväťdesiatych, či pop a rap od nultých rokov až po súčasný kodeínový rap a sad trap.  Pri rozsahu necelých tristo strán ide o naozaj veľmi široký časový aj žánrový záber. Jednou z najväčších autorských výziev je teda spôsob, akým budú masu (pop)kultúry aj s jej spoločensko-politickými kontextmi selektovať, štruktúrovať, a ako pre ňu vytvoria presvedčivý, súdržný naratív, respektíve interpretačný rámec.

Kniha Všechny kočky jsou šedé je v prvom rade príťažlivá svojou štylistickou a jazykovou obratnosťou. Autori plynule prechádzajú medzi esejistickým, [Read More]

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte ročné predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.