John Wyndham a druhá vlna feminizmu
Tvorba britského autora Johna Wyndhama (1903 – 1969) natoľko popiera metakategorizáciu sci-fi situovanej do pozemského prostredia, že najjednoduchšie je zaradiť ju do všeobecnejšej škatuľky „špekulatívna fikcia“. Potom možno Wyndhamovu tvorbu rozoberať či kategorizovať v závislosti od toho, kto je čitateľom. Isté je, že v siedmich románoch a zbierkach poviedok vydaných počas jeho najplodnejších rokov (1951 – 1968) nenájdeme žiaden náznak vplyvu nadprirodzených síl na rebelantské organizmy či deti so schopnosťou telepatie, ktoré obývajú Wyndhamove rôznorodé svety. Tieto čudá, zlomyseľné, benevolentné či prosto zvedavé, chodia po našich uliciach, sabotujú náš priemysel a pustošia našu planétu, sú prejavom viacerých tajomných vied, ktoré sú nepreniknuteľné pre každého okrem samotného autora. Špecifickým znakom Wyndhamovej fikcie sú práve katastrofické scenáre. No to, čo sa v rámci sedemnásťročného výseku jeho tvorby prehliada, je, paradoxne, na nej to najzaujímavejšie – nenápadný, no neochvejný príklon k druhej vlne feminizmu, od jej začiatku na konci 50. až do počiatku 60. rokov minulého storočia.
John Wyndham Parkes Lucas Beynon Harris sa narodil do anglickej rodiny zo strednej vrstvy v roku 1903. Wyndham v detstve striedal jednu prípravnú školu za druhou, čoho dôsledkom bol aj prakticky nulový kontakt s rodičmi. Hoci sa oženil, podľa všetkého zostal samotárom. Jeho [Read More]