Keď sa švédsky právnik Jens Lapidus rozprával so svojimi klientmi a klientkami, rozmýšľal, čo ich núti páchať násilnú trestnú činnosť. Všímal si problémy vyplývajúce z hlbokých triednych rozdielov, ktoré hnali chudobných do prostredia drogového biznisu. Často sa u nich v počiatkoch objavili otázky: Kde ľahko zoženiem prachy, a čo všetko som za ne ochotný spraviť?
Keď sa Lapidus neskôr rozhodol skúsiť si kariéru spisovateľa, spoločenské problémy umiestnil do jadra svojej trilerovej trilógie Stockholm Noir. Jej prvá časť s názvom Snabba Cash sa v roku 2006 stala jednou z najpredávanejších kníh vo Švédsku a úspech mala aj jej filmová adaptácia v hlavnej role s Joelom Kinnamanom.
Od apríla nájdete v ponuke Netflixu jej seriálový „reboot.“ Témy kníh spracúva v súčasnom svete a s novými postavami, no so známou zápletkou. Leya cez deň pracuje ako čašníčka, o syna sa stará sama v okrajovej štvrti Štokholmu a snaží sa oslobodiť od prepojenia na podsvetie. Rozhodne sa votrieť do sveta veľkých technologických spoločností a rozbehnúť si vlastný startup. Chcela by spustiť aplikáciu Target Coach, ktorá by na základe umelej inteligencie mladým podnikateľom a podnikateľkám predpovedala nálady a trendy konzumentov.
Lapidus vnímal, že po Silicon Valley a Tel Avive je švédske veľkomesto treťou najväčšou startupovou scénou. Seriál postavil na tomto pozorovaní. Ak má človek dobrý nápad a vie sa atraktívne prezentovať, dokáže ľahko pritiahnuť sponzora a dostať sa k prachom. Kontrast medzi poradami v zasklených konferenčných sálach a opustenými skladmi v prístave, kde sa sype biely prášok, je najzaujímavejšou časťou šesťdielneho miniseriálu. Okrem príbehu Leye sledujeme ešte osudy dílera Salima a chlapca, ktorý je po prvej potýčke s pouličnými gangmi tiež vtiahnutý do zločinu.
V úvode má seriál tendenciu dej rozprávať ležérne, veľmi sa neponáhľa, aby nám odhalil prepojenia medzi postavami a vysvetlil motívy ich konania. Strieda scény, kde sa Leya zúfalo snaží zapadnúť medzi žralokov vo veľkých firmách, so scénami, v ktorých Salim uniká smrti. Úzkosť umocňuje práca s kamerou, ktorá je takmer neustále v pohybe, prenasleduje hrdinov utekajúcich pred políciou v svetle pouličných lámp a potom v dlhých, úzkych chodbách žiarivo presvetlených mrakodrapov. Do toho skvele hrá pulzujúci ambient, zaujímavo pracujúci s ľudským hlasom a často sa rozplývajúci v drsnom rape.
Kým mnohé trilery sa snažia divákov a diváčky šokovať zábermi násilia, Snabba Cash ho dávkuje postupne a napätie v ňom vychádza výlučne z problémov, ktoré zažívajú postavy. Herečka Evin Ahmad ako Leya exceluje, výnimočným spôsobom stvárňuje rozpory medzi svojimi troma životmi – čašníčky, matky a startupistky. Miniséria začne gradovať niekde uprostred, keď sa jej dejové línie hlbšie prepoja a nezostáva nič iné, len ju dopozerať na jeden šup.
Snabba Cash, réžia: Jesper Ganslandt. Šesťdielny seriál, premiéra na Netflixe 7. apríla 2021.
Marek Hudec