Boj o práva Tetrisu pripomínal Hru o tróny

Marek Hudec24. mája 2023346

Počas pandémie sa videohernému priemyslu podarilo predbehnúť ten filmový aj hudobný. V oblasti popkultúry dnes teda prináša najvyššie príjmy. Ruskému vývojárovi Alexejovi Pažitnovi sa v osemdesiatych rokoch ani nesnívalo, že by sa mohlo tomuto segmentu dariť. Pre vlastné potešenie si vo voľnom čase vymyslel Tetris. Hra, v ktorej na seba skladáte obdĺžniky a iné tvary, sa stala prekvapivým fenoménom a tiež priniesla nemálo trápenia. Bola napríklad taká návyková, že jej dlhé hranie spôsobovalo vizuálne halucinácie.

Príbeh jej vzniku plný zvratov a intríg pútavo spracoval americký karikaturista Box Brown v publikácii Tetris – hra, ktorá zmenila dejiny, ktorá nedávno vyšla v slovenskom preklade. Hoci na prvý pohľad pôsobí ako komiks, žáner knihy sa nedá určiť tak jednoznačne. Dej autor rozpráva síce v obrázkoch, no tie často slúžia len ako ilustrácie k textu rozprávača a málokedy ide o súvislé sekvencie. Pripomína preto aj picture book.

Kresba a dizajn strán zaujímavo odkazujú na tému: dominujú im minimalistické, hranaté tvary. Do blokov pripomínajúcich Tetris, sa spájajú ruky kamarátok, keď nájdu riešenie pre zložitý problém. Alebo tváre protivníkov pripravujúcich sa na zložité rokovanie či agentky a agenti KGB sú zas vtipne znázornení ako veľké čierne kvádre. Brown v 250 stranách obsiahol aj zložitý príbeh machinácií o práva na Tetris s desiatkami postáv, ktorý svojou komplikovanosťou a atmosférou pripomína Hru o tróny. O nadvládu nad pohybujúcimi sa štvorcami bojovali známe americké aj japonské spoločnosti, hoci sa im nedarilo prekabátiť Sovietsky zväz zmätený z úspechu nového média.

Okrem toho, že kniha je napínavo spracovaná, darí sa jej poukázať aj na absurdnú stránku udalostí. Obzvlášť pobaví, ako spomenutého vývojára Pažitnova vláda jeho krajiny úplne vynechala z rozhodovania o astronomických sumách, ktoré Tetris generoval. Alebo ako Američania počas Studenej vojny abstraktnú hru predávali cez klišoidné reklamy s ruskými reáliami. Jeden inzerát v novinách USA Today napríklad tvrdil, že „je to ako gulag, len ťažšie“.

Napriek všetkej chvále však možno Brownovi vytknúť záver knihy. V ňom zdôrazňuje, aby sme nepodceňovali silu počítačových hier a aby sme ich začali vnímať ako nový druh umenia, ktorý má miesto popri opere aj literatúre. To napríklad podporí informáciou, že Tetris je súčasťou stálej expozície v newyorskom Múzeu moderného umenia. Táto myšlienka pritom jasne vyplýva zo zvyšku knihy. A hoci sa s ňou dá jednoznačne súhlasiť, v nahustenom deji pôsobí zbytočne a nasilu.

Box Brown: Tetris – hra, ktorá zmenila dejiny. Preložil Peter Michalík. Monokel, 2023.

Marek Hudec

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: