2019 12 Politika architektúry

https://kapital-noviny.sk/wp-content/uploads/2019/12/0_editorial.png

#kapitalforfuture

#12 sprevádzajú diela Nikitu Kadana

Vyštudoval maľbu v Kyjeve, kde aj momentálne žije a tvorí. Pracuje však aj s inými médiami (grafika, inštalácia), a to často v spolupráci s architektmi, sociológmi a aktivistami. Je členom umeleckej skupiny REP (Revolučný experimentálny priestor) a zakladateľom kurátorsko-aktivistického kolektívu Hudrada.

V jeho dielach sa opakuje motív troskotajúcej moderny, je fascinovaný tým, aké krehké sa stávajú monumentálne realizácie v momente, keď sa otvoria trhu. Dochádza k tomu úplne jednoduchým spôsobom – fragmentarizáciou, prerušením urbanistických súvislostí. Tony železobetónu a skla pri tomto pohybe prichádzajú o pôvodný kontext, pôsobia zrazu nepatrične a vzbudzujú rozpaky. Ich vytrhnutie z násilia modernistických rámcov síce znamenalo oslobodenie, ale to sa veľmi skoro prehuplo do bezradnosti. V sérii Sellout(2012) rozohráva Nikita Kadan metaforu architektúry a anatómie: Stavby bez presahujúceho verejného záujmu sú orgány bez tela, solitérne developerské projekty nevytvárajú v tkanive mesta funkčné prepojenia, ale vstupujú doň s pornografickým detailom v neprimeranom rozlíšení. V takto rozloženom priestore si je ťažké predstaviť rovnosť šancí medzi verejnými a tržnými záujmami čo i len ako utópiu. ProjektReconstruction with a superstructure. Project of failure(2013) mapuje dianie okolo pamiatkovo chránenej stavby Gostiny Dvir v Kyjeve, ktorá mala podstúpiť architektonicky necitlivú rekonštrukciu. Protesty na jej záchranu síce násilne potlačili ozbrojené zložky, no o tri roky neskôr boli stavebné práce pozastavené. Hold the thought where the story was interrupted (2014) z obálky je zároveň možným návodom na čítanie obsahu čísla. V stave permanentnej prerušenosti bude ťažké vybrať si jeden moment, a celkom určite to nebude ten správny. Ale zvieratá v nás sa môžu tešiť na prísľub taxidermickej budúcnosti.

Ivana Rumanová

Titulka: Hold the thought where the story was interrupted (2014). Sergiy Illin, so súhlasom autora a PinchukArtCentre.

Str. 3, 18-19, 33, 34-35: Sellout(2012). Foto Kostyantyn Striletz, so súhlasom autora.

Str. 15, 17: Reconstruction with a superstructure. Project of failure(2013). FotoBert de Leenheer, so súhlasom autora a iniciatívy tranzit.

Partneri: