Temná ekológia, hyperobjekty, ekológia bez prírody – to sú pojmy najčastejšie spájané s filozofiou Timothy Morton*a. V zahraničných diskusiách o klimatickej kríze rezonujú už roky. Slovenské čitateľstvo sa až teraz, vďaka vydavateľstvu Atrakt Art, dostáva k prvému prekladu jeho*jej knihy s názvom Realistická mágia: objekty, ontológia, kauzalita. Celé autorove*kine dielo osciluje okolo problematického pomeru človeka k prostrediu, pričom zároveň ruší tradičné definície oboch pólov tohto vzťahu. Človek je len jeden z objektov a prostredie či príroda ako vonkajšie pole pôsobenia vlastne neexistujú. Neexistuje ani hierarchia nadraďujúca jeden objekt inému. Morton vždy vychádza z aktuálnej perspektívy klimatickej krízy a masového vymierania druhov a pokúša sa uniknúť antropocentrizmu, či už rieši ekológiu, estetiku, umenie, politiku alebo filozofiu. Do značnej miery preberá ontológiu Grahama Harmana, zakladateľa objektovo orientovanej ontológie (OOO). Existujú len objekty. Subjekt je jedným z objektov. Objekty nie sú pevne ohraničené fyzikálne telesá, ktoré by existovali v homogénnom časopriestore a podliehali mechanistickej kauzalite. Objekty sa zďaleka nevyčerpávajú ľudským vnímaním, sú odtiahnuté, a teda medzi javom a podstatou vzniká Trhlina. Nemáme privilegovaný prístup k svetu. Vzťah vedomia a bytia je prirodzene základom filozofického skúmania, ale potom vzniká dojem, že máme izolovaný aktívny subjekt, ktorý nahliada pasívny objekt, čo je antropocentrická ilúzia. Kritika korelacionizmu ako antropocentrizmu je dôležitým príspevkom OOO k súčasnej filozofii. Skutočnosť nie je stretnutie vedomia a bytia. [Read More]
Predchádzajúci
Udržitelná města: nová dimenze nerovností
Ďalší