Svieži komiksový debut ponúka únik z vykĺbenej reality

Na Slovensku vychádza všeobecne málo autorských komiksov či grafických románov, a ešte menej je od najmladšej generácie. Nielen preto debut študentky učiteľstva histórie a anglického jazyka Natali Žemberovej s názvom Lujza mimo obrazu pôsobí sviežo. Autorka prichádza s témami, ktoré často rieši young adult literatúra: vzdor proti autoritám, hľadanie seba, autentické stvárnenie duševných problémov a zložité orientovanie sa vo vzťahoch s kamarátmi, kamarátkami a partnermi, partnerkami.
Najsilnejší je komiks práve v momentoch, keď sonduje prežívanie svojich hrdiniek a hrdinov. Hlavná hrdinka Lujza ľahko vzbudzuje sympatie čitateľstva. Ako začínajúca umelkyňa je svojou manažérkou a mamou v jednej úlohe tlačená do účasti na súťaži, ktorá jej môže otvoriť nové príležitosti. S tým spojený stres však Lujze znemožňuje uvažovať nad svojou prácou slobodne, v dôsledku čoho zažíva tvorivú krízu. Stretáva inú mladú umelkyňu – Margo, ktorá má tiež prísneho manažéra a tiež sa v tvorbe trochu zasekla. Hoci pochádzajú z odlišných pomerov a mohli by si byť navzájom konkurenciou, nachádzajú si k sebe cestu cez spoločné záľuby.
Nielen hlavné hrdinky sú vykreslené s citom a nežnosťou. Čitateľstvo zabavia a dojmú aj ďalšie postavy z Lujzinho okolia, ktoré s ňou navštevujú skupinovú terapiu.
Žemberovej štýl ilustrácie je veľmi príjemný, verzatilný (odkazuje na anime alebo rôzne umelecké štýly) a často zabáva (napríklad, keď prirovnáva zátišie z výstavy k zátišiu na reklame fastfoodu). Tým, že témou komiksu je aj tvorba, môžeme ho chápať aj ako metakomentár k procesu vzniku knihy.
Dej nie je príliš dynamický, no ani nenudí. Odohráva sa mimo konkrétneho priestoru a iba s jemným odkazom na súčasnosť, čo je zároveň negatívum i pozitívum. Deju chýba kontext, čo ho síce robí univerzálnejším, ale aj skratkovitým, s malým prepojením na skutočnosť. Nepomáha mu ani zjednodušené vnímanie umeleckého sveta. Študentstvo slovenských umeleckých škôl sa asi bude čudovať, že v komikse vystupujú nejakí manažéri. A tiež by nepochybne vedelo prísť s inými témami na debaty o umení, než aké komiks prináša. Tristnou realitou je i fakt, že napriek víťazstvu v celoslovenských súťažiach majú slovenskí umelci a umelkyne problém uživiť sa výlučne tvorbou.
Treba dodať aj to, že celý kontext príbehu možno vnímať v symbolickej rovine. Napríklad že manažéri sú len akési archetypálne postavy, ktoré sa snažia umeleckú slobodu neúspešne limitovať a dávať jej hranice. Hoci presnejšie vybudovaný svet by nepochybne príbehu dodal hĺbku, aj v súčasnej podobe nabíja energiou, inšpiruje a ponúka únik z vykĺbenej reality.
Žemberová, Natali: Lujza mimo obrazu. BRAK, 2025.
Majiteľ vydavateľstva BRAK František Malík je členom redakcie Kapitálu.
Autor je spisovateľ a publicista