2020 03 NeposlušnosťNormostranový KapitálSlovenský film sa vďaka Služobníkom konečne stal svetovým

Matej Sotník9. marca 2020147

 

 

Ak sa v posledných rokoch veľa píše o tom, ako slovenská kinematografia vstáva z popola, ozajstný a po všetkých stránkach presvedčivý obsah dnes tomuto tvrdeniu dáva druhý celovečerný film Ivana Ostrochovského s názvom Služobníci. Patrí k tomu najlepšiemu, čo u nás za poslednú dekádu vzniklo.

 

Na svetovej premiére počas 70. ročníka Berlinale, ktorý tvorí spolu s Cannes a Benátkami triumvirát najdôležitejších svetových filmových festivalov, uvádzal Služobníkov priamo nový riaditeľ Berlinale Carlo Chatrian. Ostrochovského film sa nie náhodou ocitol v čerstvo etablovanej sekcii Encounters, ktorá mala ponúknuť umelecky vyhranenejšiu alternatívu hlavnej súťaži.

 

Ostrochovský so scenáristami Marekom Leščákom a Rebeccou Lenkiewicz (scenáristka oscarovej Idy) v Služobníkoch šikovne miesia žánre, a to bez toho, aby sme mohli film napokon zaradiť do evidentnej žánrovej škatuľky. Pre svoje temné nočné kompozície a precíznu fotografickú vizualitu sa však v snímke do popredia azda najviac prediera film noir. Kriminálny a miestami hororovo pôsobiaci príbeh z čias socialistickej Bratislavy zasadený do prostredia kňazského seminára môže na zahraničné publikum neoboznámené s dobovými totalitnými reáliami pôsobiť akousi dystopickou náladou.

 

Služobníci sú príbehom mladých mužov – budúcich kňazov hľadajúcich integritu a Boha v bezbožnom režime, ktorý ich núti buď so Štátnou bezpečnosťou proti svojim morálnym princípom kolaborovať, alebo sa svojou činnosťou potajomky, riskantne a so strachom, pravidlám štátu vzpierať. Ostrochovský v rovine vizuálnej koncepcie miestami nadväzuje na estetickú tradíciu Štefana Uhera, Služobníci sa pre svoj vizuálny monumentalizmus ponášajú na Uherov Organ.

 

Spirituálnu linku vo filme nehľadajte, film o božích služobníkoch nesprítomňuje duchovnú realitu, skôr ukazuje, aký náročný bol v realite minulého režimu boj za autentické náboženstvo. Pravdepodobne zámerne odťažito budovaná je aj psychológia jednotlivých postáv. Diváci na filme participujú viac intelektuálne, než emocionálne. Z celkového zážitku to však neuberá.

 

Zrazu je tu hraný film, ktorý nielenže žne pozitívne kritiky naprieč rešpektovanými zahraničnými médiami, ale domácemu divákovi už nebude pripadať podivne a nestráviteľne. Služobníci ponúkajú esteticky vyhranený, dramaticky zovretý a motivicky univerzálne funkčný tvar. Sú otváracím filmom bratislavského MFF Febiofest a hneď po tom vstúpia do slovenskej kinodistribúcie.

 

Služobníci, réžia: Ivan Ostrochovský, Slovensko 2020. 88 min. Premiéra: 19. 3. 2020.

 

 

Matej Sotník

 

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *