Folklór a folklorizmus ďalších 30 rokov po revolúcii
Hovorí sa, že folklór ako súbor foriem tradičnej vidieckej kultúry na Slovensku už takmer neexistuje. Čoraz viac je možné už iba jeho scénické zobrazenie – folklorizmus. V rokoch 2016 a 2017 som robila výskum v lokálnej folklórnej komunite v dedine Strečno, ktorá pre svoju „nešťastnú“ polohu na obchodnej ceste a neďaleko miest ťažby vápenca a prírodného asfaltu prešla industrializáciou rýchlejšie než podobné dediny v regióne. Miestnym folkloristom a folkloristkám tak projekt porevolučnej obnovy lokálnej tradície industrializácia výrazne sťažila. Znalosť komunity mi v tomto texte poslúži ako východisko a synekdocha širších procesov a fenoménov v porevolučnom folklorizme, ktorých pokračovanie skúsim predvídať.
Prievozník cez rieku Váh na člne nazývanom hajov bol kedysi dôležitou a enigmatickou postavou v každodennom živote aj mytológii Strečna. Keď v zime už neprešla po zamrznutej rieke kompa, ktorá prepravovala ľudí na druhú stranu rieky do Varína, polámali ľad a prešiel aspoň hajov. V Strečne môžeme od starých ľudí ešte dnes počuť duchárske historky o prievozníkovi, ktorý po vyložení pasažierky zmizol aj s člnom v tme, a v miestnej piesni U prievozu stála, na hajov volala sa odohráva príbeh o dievčati, ktoré nemá peniaze na prevoz. Prievozník ju zneužije [Read More]