Tvorba mien, ako Edúv Syn, Fvck_Kvlt, Žakhéles alebo DudeTheWolf za posledný rok či dva jasne dokazuje, že československým undergroundom lomcuje pomerne silná vlna temného trapového zvuku. Jej silnou črtou je zvýrazňovanie odkazu „špinavej“ južanskej rapovej scény deväťdesiatych rokov (prezentovanej najmä spoločnou aj sólovou tvorbou členov zoskupenia Three-6-Mafia alebo skupinou Goodie Mob či postavou DJ Screwa) skrz rôzne producentské a textárske odkazy a referencie, pričom rozhodne najdôkladnejšie je v tomto smere ironicky stokárske debutové EP-čko rapera a producenta Žakhélesa s príznačným názvom Kráľ Hoodu.

Do tohto dusného žargónu bás a hi-hatov (a niekedy aj potešujúceho nadhľadu) sa však ešte minulý rok pridala nahrávka Olomouc Underground Vol. 1 od hudobníka Olivera Písečného, vystupujúceho pod pseudonymom Oeuvre. A jeho práca stáča zvuk tunajšej undergroundovej trapovej scény prekvapivými smermi.

Píšečný sa už vo svojom predošlom projekte Friend ukázal ako autor, ktorý je schopný veľmi dobre pracovať s navodzovaním a budovaním sugestívnych atmosfér. Aj vďaka tejto schopnosti si na Olomouc Underground Vol. 1 veľmi prirodzene osvojuje prvky pôvodného zvuku memphisského crunku (výrazné basy a syntetizátory vytvárajúce rôzne zdeformované hororové, miestami až psychedelické melódie, poháňané nervnou rytmickou sekciou) aj houstonského „chopped and screwed“ dekonštruovaného zvuku, ktorých naplnenie uňho nie je finálnou tvorivou fázou.

Olomouc Underground Vol. 1 sa totiž oplatí chápať ako pomerne avantgardnú ponášku na, v poslednej dobe, silnejúci odkaz crunku. Autor sa tu hrá s pokročilým dekonštruovaním rytmov aj bizarných samplov, čím hyperbolizuje už tak dosť grotesknú estetiku klasického crunku. Výsledkom je relatívne krátka, ale intenzívne a podmanivo halucinačná nahrávka, vdychujúca južanským rapovým urban legendám ironický „nový život“. Devízou nahrávky je jej schopnosť dramaturgicky veľmi plynule premeniť bežnú crunkovú a „chopped and screwed“ produkciu do podoby tanečného (re)mixu, čo sa deje najmä v skladbách Tryna Get Some Holba a Late Night Belmondo Tr*ppin’. Skladby ako Bad Bitches In VertigoGold In My Zastavárna, naopak, prezentujú klasickú „chopped and screwed“ houstonskú temporytmiku ťahanú do halucinačného extrému. Už spomenuté názvy skladieb jasne indikujú, aká bude, alebo aká je prechádzka olomouckým undergroundom. Slušná kodeínová groteska.

Oeuvre: Olomouc Underground Vol. 1. Friendly Records, 2021.

Michael Papcun

Číslo Zabudnutá ľavica bolo podporené Nadáciou Rosy Luxemburg.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *