Nekonečný žúr ako životný postoj

Matej Sotník10. júna 20191108

Enfant terrible amerického nezávislého filmu Harmony Korine je už dekádu čistý a teraz nakrútil film o absolútnom hedonistovi zašlých rokov. Predstavte si spojenie Hanka Moodyho z Californication s kultovým Bigom Lebowským bratov Coenovcov vo vizuálnom štýle Gilliamovho Strachu a hnusu v Las Vegas. To je charakter a nálada hlavnej postavy menom Moondog.

Áno, Korine je ten, ktorý sa okrem iného preslávil celovečerným filmom o súložení čudákov s odpadkovými košmi a pouličným rastlinstvom s príznačným názvom Trash Humpers (2009). Jeho najnovší sa volá The Beach Bum (2019) a nie je pre vás, pokiaľ chodíte do kina vyrovnať intelektuálnu hladinku instantnou hĺbkou.

Hlavné úlohy filmovej performancie roka obsadili Matthew McConaughey a Snoop Dogg, skoro päťdesiatnici (ako Korine), pre ktorých, zdá sa, neexistuje nič krajšie a ľahšie ako s gigantickým jointom filozofovať o svete, aký obklopuje ostrovy Floridy. Film zo žánru tzv. „stoner comedies“ prehovára v krásnom letnom kóde, ktorý vás výborne naladí na festivalovú sezónu. Moondogovi je totiž svätý len prítomný okamih. Talentovaný básnik rozhodne nepatrí k tej vetve umelcov, ktorých inšpiruje utrpenie a existenciálna úzkosť. Tým sa rozprávkový Moondog celý život cieľavedome vyhýba.

Korine nakrútil film s krásne bezstarostnou emanáciou, ktorý má len málo spoločné s undergroundovým štýlom, akým bola typická jeho raná tvorba, nie je však ani generickou hollywoodskou komédiou z huličského prostredia. Výborne sa mu darí práve prekonávať vkusové rozdiely svojou inkluzívnou estetikou a príbehom počítajúcim s viacerými plánmi. Neurazí teda ani radikálnejšie publikum, ktoré Korineho fixuje s postmoderným americkým arthousom.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: