Dokumentarista Miro Remo sa po sonde do zákulisia hudobnej legendy vo filme Richard Müller: Nespoznaný vrátil do bežnej reality neznámych hrdinov. Protagonisti filmu Láska pod kapotou sú však unikátni – podobne ako „snílek“ z jeho študentského krátkeho filmu Arsy-Versy – a to nielen pre ich spoločnú záľubu. Remo má nos na nachádzanie kabinetov bizarností. Jitka a Jaroslav sú totiž náruživí autokrosoví nadšenci: ona je najstaršia pretekárka v Čechách, on jej za hranice možností a trpezlivosti, v domácej garáži, stavia rýchle autá. Chce, aby konečne vyhrala, rovnako sa však túži vysporiadať s minulosťou v podobe nešťastného rozvodu a súdu, ktorý vedie s vlastnou dcérou.
Láska pod kapotou je o následkoch absencie rodinného zázemia, o tom, ako osobné nešťastie formuje svetonázor. A ten sa u Jaroslava pozvoľna, v dusnej každodennosti radikalizuje. Jedným z motívov filmu je znovunadobudnutie lásky. Remo však v prvom rade kreslí profil človeka skúšaného svetom, kde sú najvyššou hodnotou peniaze a majetok. Pretože tých nikdy nie je dosť.
Filmár zvolil naratologický princíp repetície, čím konflikt pozvoľna zahusťuje a podčiarkuje. Voľbu prostredia minimalizuje na rodný dom, kde žije Jaroslav so svojou matkou a na lokácie z pretekov. V uzavretej rutine tak graduje najmä Jaroslavov vnútorný boj. Vonkajšie, evidentné peripetie sú ornamentom jeho psychologizácie.
Cyklický je aj milostný vzťah ilustrovaný autokrosovým súťažením. Ani happy end na jednom z pretekov nie je pre hrdinov katarzný. Jaroslav túži po satisfakcii, jeho úmorná práca vychádza nazmar, Jitka rozbíja jedno auto za druhým, on hľadá financie a lopotí sa v garáži. Z toho, paradoxne, vyvstáva obraz ich odromantizovanej a predsa silnej lásky. Jeho nespokojnosť má však iný dôvod. Jaroslava sužuje strata ideálov. Odhalil sa mu svet, kde sa aj tie najkrehkejšie rodinné vzťahy merajú dávaním a braním. Taký svet radikaluzuje myslenie a nabáda utiekať sa k hnevu.
Remo však Jaroslava nedefinuje ako rozhnevaného antihrdinu, ktorý si môže za nešťastie sám. Jeho filmová realita je ambivalentná, autentická a divák dostáva priestor interpretovať, urobiť si názor.
Láska pod kapotou je frajerský film a to najmä tým, že Miro Remo vie, o čom aj ako rozpráva a pri dosahovaní svojich cieľov nerobí kompromisy.
Roberta Tóthová
Láska pod kapotou, réžia: Miro Remo, Česko, Slovensko, 2021.