Aké limity predstavuje súčasné vzdelávanie a ako reagujú na prístupy kritickej pedagogiky študentky a študenti? Aké otázky sa bežne v škole nepýtame a prečo?
V rámci environmentálnej výchovy sa deti učia najmä to, ako mať pozitívny vzťah k prírode, separovať odpad či vyrábať si vlastné čistiace prostriedky. Toto ale podľa metodika Tadeáša Žďárskeho nestačí, aby v spoločnosti nastala žiadaná zmena. V environmentálnom, resp. klimatickom vzdelávaní potrebujeme odhaľovať systémové vzťahy, príčiny problémov v spoločnosti. V školskom systéme chýba predovšetkým interdisciplinárny prístup v osnovách a v environmentálnych témach prevažuje prírodovedné zmýšľanie, ktoré na pochopenie komplexnosti v otázke klimatickej zmeny nestačí.
Škola nás dnes vedie skôr k individualizmu, súťaživosti a poslušnosti, nie ku spolupráci a kritickému mysleniu a kolektívnej akcii. Vzdelávanie tak predstavuje viac bariéru podporujúcu status quo, než poskytuje priestor na hľadanie riešenia.
Podcast podporila Rosa Luxemburg Stiftung so zastúpením v Českej republike a Fond na podporu umenia.