Vyslobodenie Niesnera a Šimanského 

Michael Papcun18. novembra 2022417

Uvítací rituál pri vstupe do prírodnej divočiny, bendžový duet s mentálne zdravotne znevýhodneným, ale hudobne mimoriadne nadaným chlapcom na verande lesnej chaty, ktorým začína kultová snímka Vyslobodenie (Deliverance, 1972). Adaptácia románu Jamesa Dickeya je scénou, ktorá sa ako jedna z prvých vynorí pri vstupe do akustických gitarových duetov na novom albume Všechno Dobré od dvojice gitaristov Tomáša Niesnera a Jakuba Šimanského. Ich nahrávka, podobne ako expozícia spomenutej snímky, tiež predstavuje vstup do divokého sveta. Akurát nie trilerovo drsného, ale do divočiny veľmi evokačnej a osobnej.

Všechno dobré nemá potrebu prinášať radikálne inovatívne postupy a nápady. Predstavuje inštrumentálne perfektne zvládnuté nadviazanie na tradíciu amerického primitivizmu (tzv. american primitive guitar z 50. rokov 20. storočia), ktorý prenáša do súčasného toku globálnych problémov (vojna, post-pandémia, energetická kríza, online kultúrne vojny…), aj stále akcelerujúceho civilizačného tempa v osobnom živote, šnúru deadlinov, stresu z banalít, nestíhania a konzumácie freneticky rýchleho obsahu.

Pod pojmom „primitivizmus“ sa tu združuje celá škála polôh od country, blues či outsider folku až po rágu a vplyvy avantgárd, zľahka psychedelizujúce a dronové zvuky. Popri obsiahlosti polôh ide stále o spomaľujúco, meditatívne poňatú nahrávku, ktorá v spomenutom kontexte pôsobí ako rázne gesto odpojenia sa. Ako poslucháči cítime, že zastavenie alebo vykročenie pomalšou cestou nie je nutne známkou regresu.

 

 
Gitarové kompozície Niesnera a Šimanského môžu pôsobiť romanticky, ale rozhodne nie romantizujúco. Dvojica gitaristov sa zároveň vyhýba priemernému „pesničkárstvu“, nedáva priestor pádom do pátosu a neinfantilizuje, tj. oblúkom sa vyhýba napríklad tradícii insitnej trampskej hudby a neguje stereotyp „Čecha se španělkou“. Album intenzívne navodzuje pocit solitérstva, spojeného s dobrovoľne zvoleným únikom do samoty a outsiderstva. Ide pritom o znak vlastný celému repertoáru interpretov, vydávaných pod labelom Stoned to Death Records, pod ktorým nahrávka vyšla.

Všechno dobré ponúka poslucháčovi vzácnu komoditu – čas. Čas zastaviť sa, dostatok času premýšľať a vrátiť sa k sebe samému v  kontemplatívnych aj zľahka dramatizujúcich kompozíciách, od dvaapolminútových prechádzok (Stalin Plac) po jedenásťminútové výpravy (Lesní Chodci). Samotní Niesner a Šimanský pripomínajú postavy, ktoré sa postupne vzďaľujú od civilizačného ruchu, pričom ich gitarové duety otvárajú mentálne svety nie nepodobné tým, ktoré poznáme z potuliek fikčným priestorom Red Dead Redemption, románov Cormaca McCartyho, spomínaného Jamesa Dickeya, Henryho D. Thoreaua, alebo tvorby Walta Whitmana… sieť ciest a cestičiek je tu naozaj veľmi hustá a oslobodená od pomyselných turistických značení.

Šimanský a Niesner: Všechno Dobré. Stoned To Death Records, 2022.

Michael Papcun 

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: