2019 08 ŠportNormostranový KapitálVesmírne existenciálne sci-fi od Claire Denis

Matej Sotník8. augusta 2019207

 

 

Napriek tomu, že v snímke High Life v hlavných úlohách vystupujú Robert Pattinson a Juliette Binoche, jeden z najdrahších francúzskych filmov súčasnosti prilákal do kina v svetovom merítku pramálo divákov. Film pritom predostiera dôležitú výpoveď, ktorá cez vesmírny príbeh z neďalekej budúcnosti hovorí o tom, aké dôležité je dnes prospektívne myslenie o svete. Režisérka a spoluscenáristka High Life Claire Denis patrí už tri dekády k najvýraznejším autorským osobnostiam svetovej audiovízie. Jej filmy neraz komunikujú radikálne politické postoje, avšak ich umelecké reprezentácie sú v nich neoddeliteľne späté s filozofiou existencie.

 

Snímka High Life je pesimistickou sci-fi štúdiou s výraznými prvkami sexualizovaného násilia, odohrávajúcou sa v priestore vesmírnej lode. Príbeh skupiny ľudí, ktorí v ňom vyrastajú, lebo boli ako mladí odsúdení za najťažší zločin a použití na politický experiment, nás vystavuje nástojčivej úvahe o budúcnosti. Odsúdenci sú odkázaní na život bez spojenia so svetom, pomalé a úzkostné starnutie v neprirodzenej temporalite. Príbeh High Life tak v druhom pláne ponúka metaforu nášho vzďaľovania sa od sveta. V temnote vesmírneho priestoru možno ľahko identifikovať rozpínajúcu sa prázdnotu, ktorá sa prehlbuje aj v našej žitej prítomnosti na Zemi. Javí sa to ako niečo, čím Denis charakterizuje náš politický vzťah k svetu a našej existencii v dobe planetárnej ekologickej krízy, ktorá má hlboký existenciálny pôvod.

 

Vystavenosť imerzii do sexuálnych túžob posádky sa prehlbuje a my od istého momentu sledujeme film s prvkami body hororu. Hra so žánrom a pôsobivé formálne spracovanie efektne pracujú s našou surovou emóciou. Kompozícia príbehu má pritom množstvo polôh a my ďalej pozorujeme, ako ľudský život jediného preživšieho astronauta pokračuje so životom jeho dcéry narodenej vo vesmíre, do detstva obklopeného ničotou.

 

High Life, réžia: Claire Denis, Francúzsko 2018. 113 min. Premiéra v SR: 25. 4. 2019.

 

Matej Sotník

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *