Dlho som nezažil, aby sa moja bublina na sociálnej sieti a médiá, ktoré sledujem, tak jednohlasne zhodli na kvalite, dokonca na výnimočnosti nejakého diela. Keď na HBO vyšiel seriál Černobyľ, všetci sa predbiehali v superlatívoch. Zvyčajne v takých chvíľach spozorniem a začnem byť podozrievavý, ale tentokrát som si povedal, že toľko ľudí sa predsa nebude mýliť. A začal som sa na seriál tešiť.
Pri jeho sledovaní som ale zažíval to, čo naposledy pri inom diele, ktoré všetci vychvaľovali a ktoré je podľa mňa rovnako zúfalé, filme BlacKkKlansman Spikea Leeho. Pri oboch som si celý čas kládol jedinú otázku: prečo je to, preboha, tak strašne zle napísané? A hlavne, prečo to nikto iný nevidí? Leeho film, i keď je na prvý pohľad tematicky veľmi rozdielny, nedávam do súvisu s Černobyľom náhodou. Oba totiž podľa mňa trpia rovnakou chorobou: vo svojej snahe poukázať na štrukturálne spoločenské problémy (rasizmus v Amerike, praktiky totalitného režimu) sú prehnane didaktické, doslovné, a teda neskutočne otravné. Všimnite si: postavy v Černobyli sa nikdy nerozprávajú medzi sebou, hovoria vždy smerom k nám. Dialógy slúžia prakticky iba na (do)vysvetľovanie. Všetko musíme dostať pekne predžuté, či už ide o objasnenie samotnej tragédie, postupy tajných služieb alebo rokovania s Gorbačovom.
Nečudo, že za týchto okolností pôsobia všetky postavy plocho, prvoplánovo a pravdupovediac smiešne. Jeden príklad za všetky: vrcholový politik Ščerbina letí s vedcom Legasovom v helikoptére. V scéne, ktorá akoby vypadla z nejakej Smrtonosnej pasce, hovorí Ščerbina drsne Legasovovi, že ak mu neodpovie na nejakú otázku, dá ho vojakmi z helikoptéry vyhodiť. Elitný sovietsky vedec sa tejto hrozby zľakne a začne rozprávať. Nerozumiem, ako môže niekto takéto scény pozerať bez toho, aby mu od smiechu necukalo kútikom úst.
Čo tam po Černobyli, je to priemerný produkt zábavného priemyslu, na ktorý o chvíľu všetci zabudnú. Skôr by ma zaujímalo, čo sa to s nami v poslednom čase deje, ako nás netflixácia a takzvaná quality TV za posledné roky zmenila. Toľko hodín trávime sledovaním naučených scenáristických formúl a klišé, priemerná televízna zábava nás zahlcuje natoľko, že už nevieme oceniť ani vyhľadať skutočne kvalitne napísaný film či seriál. Iba v takomto zamorenom prostredí môže pôsobiť miniséria ako Černobyľ výnimočne.
Černobyľ. réžia: Johan Renck, USA / Veľká Británia 2019, 5 h 11 min (5-dielny TV seriál). Premiéra na HBO: 6. 5. 2019 – 3. 6. 2019.
Tomáš Hučko