2019 07 PornoFilmový KapitálBDSM bez stigmy a súhlasu

Dominika Moravčíková8. júla 201911385

Scenárista netflixového komediálneho seriálu Bonding (2019) Rightor Doyle podľa vlastných slov v príbehu o newyorskej domine a jej asistentovi svet BDSM subkultúry „nezneužíva, ale skúma“. Samotná komunita domín naň však reagovala razantným odmietnutím a búrkou na twitteri. Seriál Bonding sleduje pracovné a osobné životy ľudí poskytujúcich BDSM služby, no podľa skutočných domín zobrazuje vykonávanie ich profesie ľahkovážne a nezodpovedne. Rozprávanie mnohokrát vynecháva entuziastický súhlas s akýmikoľvek sexuálnymi praktikami (teda taký súhlas, ktorý nie je vynútený manipuláciou a vydieraním) a priznanie rizík či stigmatizácie, ktorej musia ľudia pracujúci v sexbiznise čeliť. Tento článok sa zameria na hlavné dôvody, pre ktoré seriál nepredstavuje obhájiteľnú reprezentáciu profesie dominy a BDSM sexualít.

„Som domina. Nie prostitútka. Niežeby na tom bolo niečo zlé,“ uvádza na pravú mieru domina Tiff, keď bývalého spolužiaka Petra klamstvom naláka na svoje pracovisko a okamžite ho zapriahne ako bodyguarda a pomocníka. V priebehu seriálu spolu zažijú bizarné dobrodružstvá pri vykonávaní práce, upracú si civilné životy a dokonca si nájdu partnerov, ktorí ich profesionálny životný štýl rešpektujú. Akceptáciu a uznanie mimo práce, o ktoré Tiff a Peter naprieč seriálom bojujú (Tiff študuje psychológiu a Peter sa chce stať stand-up komikom), napokon získajú práve coming-outom svojich profesijných identít pred školskou triedou a publikom v klube.

Protagonisti seriálu Bonding nikdy nečelia slut-shamingu a celkovo v ich svete prakticky neexistuje stigmatizácia ľudí ponúkajúcich BDSM služby. To, že realita nie je taká ružová, ukazuje už len fakt, že starší brat herečky Zoe Levin stvárňujúcej protagonistku Tiff sa podľa jej vlastných slov netešil na deň, keď bude seriál premiérovaný, pretože jeho kamaráti sa mu vysmievali kvôli tomu, že jeho sestra hrá dominu (napriek tomu, že s BDSM subkultúrou nemá žiadne väzby).

Trauma a týranie mužov

Spôsob, akým sa Tiff prejavuje v prostredí školy, zrkadlí jej persónu dominy – má tendencie spochybňovať autority a konvenčnú výuku, nedáva najavo pozitívne emócie a je protikladom naivnej blond študentky Kate, ktorá naopak idealizuje profesora a uctieva jeho skriptá. Stereotypný kontrast medzi tmavovlasou rebelkou Tiff a plavovlasou bifľoškou je dotiahnutý do klišé rozuzlenia, keď Tiff menej osvietenú spolužiačku zachráni pred profesorovým obťažovaním.

V rámci samotnej praxe dominy však Tiff neprekypuje posvätným rešpektom k profesionálnej etike a súhlasu so sexom. Používa lži a zavádzanie, aby bývalého spolužiaka Petra zapriahla ako svojho asistenta a zmanipuluje ho aj k tomu, aby niektoré BDSM praktiky vykonával namiesto nej. Spomínaný #metoo moment v škole je len využitím motívu sexuálneho obťažovania ako nástroja na to, aby bola protagonistka ukázaná v dobrom svetle. Tiff svojho profesora dokonca bezprostredne po incidente potrestá bitkou a podobnú lekciu neskôr udelí aj násilníckemu klientovi.

Keďže sa BDSM prax Tiff od tohto násilia na pohľad vždy nelíši a niekedy vynecháva súhlas, správanie postavy Tiff k mužom nadobúda nepríjemné mizandrické vyznenie. Navyše keď sa Tiff po spacifikovaní predátorského profesora pred spolužiakmi odhalí vo svojom pracovnom kostýme a hovorí, že sa jej v minulosti prihodili „zlé veci“ a „zlí muži“, ako svoju motiváciu k profesii dominy naznačuje terapeutickú nápravu dôsledkov týchto udalostí prostredníctvom BDSM praxe. Toto vyjadrenie je problematické v tom zmysle, že Tiff svoju prácu odôvodňuje sexuálnou traumou a voľba profesie dominy sa tak mylne javí ako príležitosť na vybíjanie si nenávisti voči mužom. Odôvodňovanie práce v sexbiznise históriou sexuálneho zneužívania stavia do zlého svetla skutočných ľudí pracujúcich v sexbiznise, upozornila v reakcii na seriál Bonding domina Jessica Nicole Smith. V nešťastnom odôvodnení kariérnej motivácie sa ale rad problémov seriálu Bonding nekončí.

Survival sex a problém s ponížením

Keď má asistent dominy Peter problémy s platením nájomného, majiteľ bytu mu sľúbi odpustenie platby za neobvyklú sexuálnu službu. Počas jej vykonávania do izby vstúpi priateľka majiteľa a Petra zbije. Sexuálny experiment, ktorý Peter musel vykonať, spadá pod definíciu takzvaného sexu pre prežitie (survival sex), definovaného ako poskytovanie sexuálnych služieb za okolností, keď má ich poskytovateľ či poskytovateľka extrémne obmedzené možnosti prežitia, čo vedie k donúteniu pracovať v nebezpečných podmienkach.

Scéna so sexom za nájom je príkladom toho, ako seriál Bonding nezvláda zobrazenia etických nuansí v sexbiznise. Situácia, v ktorej by bol v skutočnosti protagonista ponížený existenčnou tiesňou, je zobrazená s ľahkým komediálnym vyznením. Seriálu Bonding ako takému chýba jazyk, ktorým by roztriedil rôzne sexuálne situácie do emocionálne a eticky rozličných kategórií (niečo, čím naopak oplývajú ikonické seriály o výskume a vzdelávaní v oblasti sexuality Masters of Sex a Sex Education). Netvrdím pritom, že ťažká sociálna realita a poníženie nemôžu byť zdrojom humoru. Napríklad seriál Orange Is the New Black odohrávajúci sa v ženskej väznici dokáže vynikajúco ťažiť humor z bolestných situácií zahŕňajúcich policajné násilie a sex s väzenskými dozorcami za rôzne služby. Naopak seriál Bonding, tematizujúci práve také sexuálne správanie, ktoré zapája performované násilie a poníženie, paradoxne ľudskému poníženiu nerozumie.

Cenzúra profesie a oslava fikcie

Bezpečnosť profesií spadajúcich do kategórie sexbiznisu nedávno výrazne ovplyvnil kontroverzný balík amerických zákonov FOSTA/SESTA, podpísaný prezidentom Donaldom Trumpom v roku 2018. Tieto zákony boli vytvorené na obmedzenie online reklamy na pracovníkov a pracovníčky v sexbiznise, ktorým sťažuje podmienky vyhľadávania klientely a vytláča ich do rizikovejších prostredí. S ohľadom na tento nepriaznivý stav domina Megara Furie o seriáli Bonding na twitteri napísala, že je to „totálny odpad“ a „paródia pre profit“, pretože kým Netflix na svojom ľahkovážnom zobrazení subkultúry zarába, skutoční ľudia pracujúci v sexbiznise sú v dôsledku nových zákonov FOSTA/SESTA väznení, vysťahovávaní či dokonca zomierajú. V kontexte tejto perzekúcie vyznieva cynicky, že fiktívna seriálová domina Tiff má pod svojím pracovným menom Mistress May založený vlastný overený twitterový účet, kým dominy skutočného sveta čelia na online platformách cenzúre.

Seriál Bonding obsahuje v zásade len jedno priznanie rizikovej povahy profesie a marginalizácie ľudí pracujúcich v sexbiznise. Keď Tiff a Peter utekajú nočným predmestím pred políciou po tom, ako v sebaobrane zranili násilného klienta, Peter zastane a navrhuje Tiff, aby polícii priznali, čo sa stalo. „Myslíš, že nám uveria?“ odpovedá Tiff. „V ich očiach sme prakticky prostitúti.“ Chytí Petra za ruku a obaja spoločne utekajú ďalej, zatiaľ čo mizanscénu zaplavia blikajúce svetlá policajných áut a sirény preklenú ilustratívnu hudbu.

Tento sémantický zväzok sexbiznisu a policajného útlaku sa v seriáli Bonding nevyskytuje preto, aby doručil sociálny komentár. Ohrozenie políciou je v rozprávaní zapojené iba ako nástroj idylického zmierenia medzi protagonistami a v podstate odhaľuje, že seriál uchopuje profesiu dominy ako výživné prostredie na rozvíjanie vtipných aj melodramatických situácií, a nie ako tému, o ktorej by chcel niečo vypovedať.

Subverzívny potenciál dominy

Azda najznámejšou televíznou postavou dominy je elitná zločinka Irene Adler z britského seriálu Sherlock z rokov 2010 – 2017. Tá, na rozdiel od literárnej predlohy Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka neprekoná intelektom. Dokonca sa do neho pochabo zamiluje, a keď má byť popravená, je to znovu mužský hrdina Sherlock, kto ju zachráni. Domina ako figúra, ktorá podrýva patriarchálne hodnoty, je v seriáli Sherlock najprv ustanovená ako subverzívna sila a vyrovnaný súper detektíva, aby nakoniec bola potupne porazená kvôli dievčenskému zaľúbeniu. Symbolický poriadok je tak po prvotnej strate stability obnovený. Tento naratív je podľa článku v britskom Guardiane Is Sherlock sexist? Steven Moffat’s wanton women od Jane Clare Jones taký regresívny, že literárna predloha Arthura Conana Doyla napísaná v roku 1981 je v zobrazení silnej ženy modernejšia než televízna verzia z roku 2012.

Seriál Bonding v porovnaní s touto sexistickou fantáziou vyznieva lepšie minimálne vďaka tomu, že svoju dominu netrestá vynútením návratu patriarchálneho statusu quo (napríklad tým, že by sa v jej živote objavil muž, ktorý by bol ešte chladnokrvnejší a manipulatívnejší než ona). Seriál tiež svojou radostnou sex-positive atmosférou vyradzuje poňatie BDSM subkultúry ako niečoho, čo patrí do prostredia zločinu či do rúk sadistických miliardárov (na rozdiel od ságy Fifty Shades of Grey, ktorá si tému BDSM v populárnej kultúre nezaslúžene privlastnila). Povedala by som však, že Bonding do veľkej miery zlyháva práve v tom, čo si sám predsavzal – v skúmaní BDSM sveta bez toho, aby ho zneužíval na prostoduchý príbeh a humor.

Autorka vyštudovala filmovú vedu

Jeden komentár

  • Verana

    1. augusta 2019 v 15:37

    Zdravím, máte chybu v rokoch: „literárna predloha Arthura Conana Doyla napísaná v roku 1981 „, Conan Doyle žil v 19. storočí čiže nemohol napísať literárnu predlohu v 80-tych rokoch. Správne je 1891.

    Odpovedať

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Kapitál, 2021 — projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia