Súčasná vážna hudba: Dialektika pojmu

Čo robiť počas pandémie? Rakúsky skladateľ Peter Ablinger, pohybujúci sa na tej zvláštnej hranici medzi atonálnou vážnou hudbou a konceptuálnym umením, využil lockdown na realizáciu projektu, o ktorom už dlhšie uvažovali s flautistom Erikom Drescherom. Požičali si nahrávacie prístroje z univerzity a vytvorili provizórne štúdio v Ablingerovom byte. Výsledkom je Against Nature (2020).
Skladba pozostáva z 59 „udalostí“, ktoré trvajú od siedmich sekúnd po dva a pol minúty. Väčšinou sú vytvorené z navrstvených flautových a flaute podobných tónov; tie druhé zahŕňajú fúkanie do organových píšťal, fliaš alebo aj extrémne vysoké testovacie tóny, ktoré majú dohromady „rozšíriť“ rozsah flauty. V iných udalostiach zas intervenujú „nehudobné“ zvuky: zvonenie mobilu či trúbenie prechádzajúcich áut. V úvodnej a záverečnej udalosti Drescher len opakuje slovo „jetzt“ (teraz).
Čo sa týka názvu, Ablinger vysvetľuje, že nie je proti prírode, „pretože nič ako príroda neexistuje“, ale je „proti nášmu pojmu prírody nasiaknutom mravnosťou“, pojmu prírody ako niečoho protikladného voči ľudskej existencii.
Čo to všetko znamená? A musí to vlastne niečo znamenať? Konceptuálne umenie nahliada na význam v umení pesimisticky. Význam nikdy nemôže byť v diele, ale mimo neho. Asketické potláčanie estetiky, teda zmyslového vnímania (αἴσθησῐς), má nasmerovať vnímanie poslucháčstva mimo diela. Against Nature však robí prekvapivo opačný pohyb: esteticky sa javí ako konceptuálne umenie, ale rozbíja akýkoľvek externý význam a vracia nás napokon späť len k zmyslom. Ablinger nadväzuje na humor a hravosť Johna Cagea, a je v tom niečo až detsky odzbrojujúce.
Tri krátke „dodatky“ utvrdzujú tento hravý primitivizmus. Nichts (1983) je pôvodne perkusionistická skladba o dvoch tónoch, ktorá je prerobená pre flautu s využitím rozšírených techník. V Consideration 19 (1988) sa len dokola opakujú tri tóny z detskej riekanky. A Eight Drawings je elektronická skladba síce z roku 2020, ale znie – bez hanby – ako predpotopná syntetizátorová tvorba z avantgardných štúdií začiatku 60. rokov minulého storočia. Ablinger píše, že v istom zmysle je trojica skladieb prípravou na Against Nature. Avšak pomôžu vám pochopiť len to, že nie je nič špeciálne, čo by bolo treba chápať.
Peter Ablinger: Against Nature (Erik Drescher). KAIROS, 2021.