Čiernobiele skice Andreja Dúbravského nám predstavujú premenu krajiny na abstraktnú, emočne nabitú akvarelovú momentku. Podobný efekt majú aj jeho maľby Wet Lands a The Very Exciting Mysterious Aquarium, na ktorých akoby sa krajina menila na Rorschachov test. K podobnému efektu vedú aj smartfónové prchavé momentky krajín objavujúce sa na sociálnych sieťach – inými slovami, aj taký tradičný žáner ako krajinomaľba sa v kontexte súčasnej multimediality javí ako veľmi živý a tvorivý formát, ktorý presahuje hranice vizuálneho umenia.
K abstraktnej krajinomaľbe majú veľmi blízko aj nahrávky hudobného labelu Warm Winters Ltd., založeného v roku 2019 Adamom Badí Donovalom. Adam svoju dramaturgickú prácu v labeli opisuje ako skôr intuitívny proces zameraný na špecifické vlastnosti hudobného prejavu – jemnosť, emocionálnosť a odkazovanie na niečo iné ako zvuk samotný. Napriek intuitívnosti však v posledných releasoch jeho labelu badať vytváranie takmer súvislej zvukovej krajiny, ktoré vyniká práve senzitivitou, silnou naviazanosťou na miesto vzniku (danej nahrávky), a istý, až romantický rozmer, ktorý albumy nadobúdajú. V tomto smere vychádzajú do popredia najmä albumy Bečvou českého hudobníka Tomáša Niesnera (2022), Making Eye Contact With Solitude poľskej hudobníčky Martyny Basty (2021) a jej nadchádzajúci album Slowly Forgetting, Barely Remembering (vychádza v apríli 2023), ktoré vrámci releasov Warm Winters vytvárajú špecificky úzko prepojený diptych. V práci oboch dominuje postup prepájania terénnych nahrávok s inštrumentálnymi (a vokálnymi) vrstvami. Spojenie (zvukovo) dokumentárneho a inštrumentálne komponovaného má za následok stieranie línie medzi skutočným a imaginárnym, fyzicky prítomným a čisto pocitovým. Vnímame krajinu, ktorá je výlučne predstavou, podobenstvom.
Pri Niesnerovi je už z názvu albumu jasná naviazanosť na konkrétnu geografickú lokáciu, dnes spätú s ekologickou katastrofou na rieke Bečva. Terénne nahrávky z tejto oblasti sa mixujú so zvukmi akustickej gitary, citary a modulárnych syntetizátorov. Výsledkom je veľmi osobné zachytenie genia loci, v ktorom sa skôr než reálna krajina prezentuje jej elegický mentálny obraz, zachytávajúci rozklad a úpadok.
Albumy Martyny Basty sú abstraktnejšie a ešte viac pocitové. Zvukový motív krajiny tu veľmi úzko súvisí s osobným vnútorným svetom a prežívaním. Terénne nahrávky sa miešajú s vokálom, citarou a čembalom a vytvárajú osamelú púť naprieč mysterióznou, močaristou krajinou, vzpierajúcou sa bližšej geolokácii.
„Krajinomaľby“ labelu Warm Winters pokrývajú žánrové plochy medzi field recordingom, ambientom, americkým primitvizmom, folkom, dronom a konkrétnou hudbou a vytvárajú imerzívny priestor. Zanechávajú tak správu o miznúcej či ohrozenej krajine (Niesner) alebo vytvárajú pomyselnú krajinu/priestor ako výsostne osobný safe space (Basta).
Tomáš Niesner: Bečvou. Warm Winters Ltd., 2022.
Martyna Basta: Making Eye Contact With Solitude. Warm Winters Ltd., 2021.
Michael Papcun