Olomoucký festival Divadelní Flóra je dlhodobo považovaný za jedno z najprogresívnejších podujatí v Českej republike. Fakt, že jeho organizátori už dvadsaťtri rokov prinášajú zaujímavý výber inscenácií z celej republiky a Európy, to len potvrdzuje.

 

Tento rok si Jan Žůrek, festivalový dramaturg performing arts a riaditeľ Divadla na cucky, vzal na mušku Kóreu. Ide o počin naozaj výnimočný, pretože pre návštevníkov Flóry je to vôbec prvá možnosť dotknúť sa iného divadla, ako je to európske.

 

Názov jednej z programových sekcií, Fokus Kórea, vzbudzuje očakávania. V podstate však ide o zavádzanie – keď sa povie Kórea, v prvom momente nám asi napadne tá Severná. Sklamanie zo zistenia, že ide o jej „protipól“, však nie je na mieste. Festival ponúkol štyri zaujímavé produkcie z tamojšej profesionálnej nezávislej scény so zameraním na pohybové divadlo. Dôležité je, že organizátori sa nesnažili ponúknuť globálnu sondu do tvorby pohybového divadla v Južnej Kórei. Na takej malej vzorke to ani nie je možné; obzvlášť v prípade, keď v jedinej krajine funguje takmer tristo zoskupení, ktoré sa tomuto fenoménu aktívne venujú.

 

Podarilo sa im však divákom sprostredkovať naozaj pestrú a rôznorodú škálu tvorivých princípov. Prekvapivé bolo v prvom rade stretnutie s veľmi podobnými technikami, aké sa využívajú i u nás. Je naozaj zvláštne sledovať kórejských performerov, ako pracujú s takmer identickou schémou pohybu. V ich prípade je však badateľne odlišná vedomá práca s mimikou. Väčšinu času sa na javisku pohybujú premyslene a cielene bez výrazu, aby tak úspešne umocnili celkový dojem alebo vzápätí prekvapili nesmierne kontrastnými kreáciami, naplnenými zreteľnou, expresívnou emóciou.

 

Pre pokračovanie článku a pre prístup do archívu, si prosím zakúpte ročné predplatné. Ďakujeme a prajeme dobré čítanie.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *