Práca s folklórnou hudbou je tenký, klzký a nevyspytateľný ľad. Snahy o kreatívne zásahy a jej reinterpretáciu môžu ľahko skončiť pri gýčových výstupoch, ktoré viac než s folklórom komunikujú so šedou zónou folklorizmu. Aj preto máte dôvod byť zarazení, ak sa k vám dostane nahrávka, ktorá sľubuje akrobatické kombo súčasných klubových mien s folklórnou hudbou. Nemusí vám však rovno zabehnúť matéčko a nemusíte sa snažiť situáciu rýchlo a diplomaticky zahladiť nekonfliktnou zdvorilostnou frázou. Aj mňa prekvapilo, že výstupy tejto kombinácie sa dajú úprimne užiť bez skrývania sa za nálepku „guilty pleasure“.
Nahrávka Liptov [PTSPR002], zastrešená projektom Radio Punctum, respektíve Punctum Tapes, nám predstavuje ľudové piesne z prostredia Liptova v podaní pražských klubových producentov, DJov a hudobníkov venujúcich sa experimentálnej elektronike. Skôr než o kompilačnú nahrávku ide o naozajstný kolektívny album. Liptov si totiž udržiava jednotnú formu, do ktorej vstupujú štýly jednotlivých producentov bez toho, aby diverzita skladieb predstavovala kontraproduktívny prvok. Z archaických fragmentov Liptova sa stáva nadrealistická zvuková krajina, vystupujúca z vokálnych manipulácií a modulárneho zvuku, do dronového, noisového vrásnenia a ťažkých beatov až do čistej abstrakcie.
Zo skladieb vyniká napríklad fluidná Liptovská Revúca od Olivera Torra, uzemňujúca skladba Music for Challenging Times od Niny Pixel, alebo The Village Has a Warlock od Traumu, no pri takomto širokom zábere zohrávajú najvýraznejšiu úlohu osobné preferencie. Subžánre súčasnej elektroniky tu voľne prestupujú a vytvárajú novotvar, ktorý môžeme pracovne označiť ako „špekulatívny folklór“.
Folklór na Liptov [PTSPR002] funguje ako folkhoror, v ktorom sa prekvapivo dobre zabývali zvuky úzko spojené s urbánnym klubovým prostredím. V teoretickej rovine si nakoniec svety liptovského folklóru a elektroniky nemusia byť až také vzdialené – ak teda tvorcov združených na nahrávke uchopíme ako tvorcov súčasného mestského folklóru. Kým nad podobnými interpretačnými slučkami môžeme polemizovať, poslucháčsky záver sa dá formulovať jasne: Liptov [PTSPR002] je až nečakane vydarená nahrávka pre rôzne poslucháčske skupiny.
Michael Papcun