Pôvodom kórejská komiksová autorka Robin Ha zaujala širšiu verejnosť memoárom o vyrastaní v Spojených štátoch s názvom Almost American Girl so zaujímavým príbehom emigrácie. Mama jej najprv vravela, že do cudziny cestujú na letnú dovolenku, neskôr jej však oznámila, že sa do Soulu už nevrátia, našla si totiž v Alabame manžela. Aj na Slovensku si môžeme teraz prečítať jej epickú novinku Fox Maidens, distribútor ju však priniesol zatiaľ len v pôvodnom anglickom vydaní. V nečakane mnohovrstevnatom príbehu sa Ha vracia ku svojim koreňom. V detstve rada sledovala seriál The Hometown of Folklore o rôznych kórejských mýtoch a legendách. Už vtedy ju zaujala postava démona líšky s deviatimi chvostmi, ktorý sa objavuje pod rôznymi menami vo folklóre viacerých ázijských krajín. V jednej krajine mu vravia Kitsune, v inej Gumiho a jeho osobnosť má v seriáli v porovnaní s iným zloduchom bohatšiu osobnosť a motivácie.
V podcaste Cryptic Creator Corner Ha vysvetľovala, že aj keď bol lišacej postave kedysi pripisovaný mužský rod, v novších verziách na seba berie podobu zvodnej ženy, femme fatale, ktorá láka mužov do záhuby. Podobným spôsobom, ako napríklad prozaická autorka Madeline Miller, ktorá použila staré báje ako základ pre dialóg o súčasnom postavení žien a menšín (napríklad v úspešnej knihe Kirké), teraz Ha používa mytológiu na zviditeľnenie témy generačnej traumy. Hlavná hrdinka komiksu Kai sa túži stať bojovníčkou a zaujať miesto po boku svojho otca, oslavovaného generála. Napriek tomu, že ju ako ženu na lekciách bojových umení vyčleňujú, mimoriadne sa jej darí. Všetko však zvráti temné rodinné tajomstvo. Fox Maidens má niekoľko nečakaných dejových zvratov, ako aj uveriteľné postavy a dobový kontext Kórey šestnásteho storočia. Ha sa konkrétne zamerala na dynastiu Joseon, v ktorej bolo ženám zakázané vzdeláva ťsa a vlastniť majetky. Museli si zakrývať telá a žiť v častiach domu, ktoré boli oddelené od mužov.
Väčšina konfliktov v tomto príbehu pochopiteľne vyplýva z nerovného rodového postavenia, stereotypov a umlčaných problémov. Hoci Kai verí, že sa jej podarí prekonať očakávania okolia a možno spoločenské nespravodlivosti aj navždy zvrátiť, Ha ju stavia do tragickej dilemy. Bez toho, aby som zbytočne veľa prezradil, ázijský lišací démon, ktorý nápadne pripomína európske mýty o vlkolakoch, v knihe symbolizuje stovky rokov potlačené násilie. Skrytý hnev sa derie na povrch raz za mesiac. Autorka Ha sa zároveň snaží Kóreu šestnásteho storočia kvíriť v zmysle myšlienky, že LGBTI+ ľudia tu boli vždy, v každom období a boli vytlačení na okraj.
Druhovo sa kniha svojou zložitou stavbou blíži románu. V texte vystupuje mnoho postáv s bohato vykresleným vnútorným svetom. Hoci sa občas zdá, že tém je priveľa – niektoré by si zaslúžili viac pozornosti – Fox Maidens zanecháva silný dojem aj vďaka krásnemu vizuálnemu štýlu, ktorý mieša sýte farby a hrubé kontúry a ktorý pravdepodobne odkazuje na dobové umenie. Autorka navyše vyhlásila, že by svoj fantazijný svet rada rozšírila v pokračovaní.
Robin Ha: Fox Maidens. Andersen Press. Na Slovensku distribuuje Slovart, 2024.
Marek Hudec