Digitálny život sa so skutočným prelína v šokujúcich situáciách

Marek Hudec8. septembra 20201168

Internetoví trollovia z vás vedia za noc spraviť hrdinov, ale aj nepriateľov štátu. Konšpirátori rozpútajú peklo v živote niekoľkých hrdinov a hrdiniek grafického románu Sabrina. Premyslené a výnimočné dielo amerického grafika Nicka Drnasa bolo v roku 2018 vôbec prvým komiksom, ktorý kedy nominovali na literárnu Man Bookerovu cenu v jej päťdesiatročnej histórii.

Hoci to vyvolalo rozruch, Drnasov štýl rozprávania skutočne pripomína klasické romány. Zdá sa, že jednotlivé okienka sú v tomto prípade len doplnkom k veľmi autentickým dialógom. Text stojí v popredí, nielen v bublinách nad hlavami postáv, ale aj v znázornení mediálnej paranoje. Čitateľ je často nútený prechádzať vláknami e-mailových správ, internetových článkov, príspevkami na Twitteri a prepismi rozhlasového a televízneho vysielania.

Aby sme veľa neprezradili, len naznačíme, že sa vo svete Sabriny odohrá nevysvetliteľná tragédia a Drnasa viac zaujíma reakcia spoločnosti, než rozuzlenie. Každý, kto môže, sa vyjadrí. Každý, kto túži, môže pátrať na vlastnú päsť. V ére sociálnych sietí sme všetci hercami a náš digitálny život sa s tým skutočným môže prelínať v šokujúcich situáciách.

Drnasove jednoduché kresby recenzenti už prirovnávali k postavičkám, ktoré môžete vidieť na grafikách v lietadlách a ktoré vám ukazujú, ako si správne nasadiť záchrannú vestu. Pôsobí to príznačne. Keby mohli, hrdinovia a hrdinky by z príbehu určite radi ušli, no žiadny núdzový východ neexistuje. Atmosféra diela vyvoláva paranoju, hoci sa do čitateľa zadrapuje pomaly.

Tempo rozprávania nepripomína žiadny iný komiks. Nečakajte akčné situácie, bitky, úteky, naháňačky. Storyboardy filmov Jima Jarmuscha vyzerajú určite podobne. Postavy žijú na nudných predmestiach, zvoľna sa presúvajú do práce, zdravia kolegov, nakupujú, v tichosti pozerajú televízor, prípadne celé dni ležia apaticky v posteli a boja sa vyjsť z domu. Najdramatickejšie situácie sa dejú mimo pohľadu čitateľov.

Isté video, ktoré v deji zohrá dôležitú úlohu, nám Drnaso neukáže, zobrazuje len reakciu postáv naň. Niekoľko nočných prechádzok zas pripomína horory. Pokojnými štvrťami prechádza mnoho podozrivých postáv, ktoré sa na scéne zjavia vždy v tých najmenej vhodných chvíľach. Drnasova Sabrina je nepochybne dielo, ktorého originalita má silu úplne zmeniť rozmýšľanie o komikse ako médiu. Okrem anglického originálu ho môžete nájsť aj v českom preklade vydavateľstva Trystero.

Marek Hudec

Nick Drnaso: Sabrina. Vydavateľstvo Trystero, 2019, 204 strán. Do češtiny preložil Martin Svoboda.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: