Desteffan, vlastným menom Štepán Hlaváček, je naozajstným stelesnením pomenovania „nádejný talent klubovej scény“. Jeho aktivity sa spájajú najmä s projektom Radio Laude, ktorý vedie s Viktorom Švolíkom (alias Volume Sphere), pričom spolu tvoria aj zabehnuté dídžejské duo. Internetové rádio slúži ako šikovný showcase (nielen) lokálnej scény s dôrazom na jej diverzitu. Diverzita a precízny dramaturgický prístup pritom charakterizujú aj Desteffanove vlastné sety. Eklektické selekcie trackov siahajú od analógovej elektroniky cez pop punk až po súčasnú tanečnú, resp. klubovú scénu. Oldschoolové cítenie a retrofuturizmus prepája s modernou drsnosťou aj zmyslom pre citlivé, dôsledné budovanie konzistentnej atmosféry. Dokáže skonštruovať (technické slovo volím zámerne) tanečný set hnaný masívnymi basmi v euforických rytmoch (via Ankali narodeniny 2021), aj atmosférický posluchový cyklus (via Radio Laude X Graffneck). Vlastnosť pohybovať sa s prehľadom medzi pólmi a poslaniami elektronickej hudby Desteffan naplno rozvíja na svojom autorskom EP-čku, vydanom pod labelom Radio Laude.
Každý dídžejský set je v ideálnom svete štruktúrovaným, dramatickým útvarom. Tento rozmer živého hrania je pre Desteffana kľúčový. Na nahrávke sledujeme transformáciu dôsledného trackového selektora na skladateľa, skúmajúceho možnosti zvukovej naratívnosti.
Desteffanova 25-minútová kompozícia buduje abstraktný príbeh, v ktorom môžeme na základe „sonickej sčítanosti“ dekódovať jednotlivé žánre. Občas sa vnárame do sci-fi, inokedy plynule prejdeme do oldschoolového hororu v carpenterovskom štýle. Následne nás čaká fantastika automaticky evokujúca imaginatívne svety v štýle filmov Karla Zemana, odkiaľ následne vstupujeme do víru ravovej akcie s dusnými basami a manickým rytmom prechádzajúcim do industriálneho rachotu či rockového koncertu z blízkej budúcnosti aj ambientného dungeonu. Desteffannov zvukový s(v)et je eruptívny, ale nie ledabolý alebo chaotický. Žánrové prvky systematicky stvárňujú jednotlivé nástroje (sample), od klasického syntetizátorového repertoáru a drum machines ozvláštňujú príliv zvuku až sludgovo znejúcej gitary sampel frenetického bicieho sóla alebo vstupy terénnych nahrávok z New Yorku. Postupne rozohráva sofistikovanú hru, stojacu na klasickom motíve putovania, do ktorého sa dá ľahko „na prvú dobrú“ vžiť, ale ešte zaujímavejšie je ho opakovanými počutiami dekódovať a oceniť Desteffanovu štrukturálnu zručnosť.
Desteffan nám ukazuje relevantný hodnotový postoj k elektronickej a klubovej hudbe. Ako dídžej ju nevníma len ako generátor tanečných rytmov, ale predstavuje preňho komplexný, formovateľný svet. Rave kultúra v poslednej dobe metastázuje do formy masového trendu a Desteffan akoby sa náturou svojej nahrávky voči tejto tendencii nepriamo vymedzoval. Prehľad, s akým komponuje jednotlivé segmenty rozprávania, svedčí o erudícii, avizujúcej jeho osobnú zanietenosť. Klubovú hudbu vníma v možných kontextoch (a je si vedomý ich otvorenosti). Celý mixtape môžeme chápať ako menšiu odbornú štúdiu, ktorá štýlmi elektronickej hudby neprefrčí, ale venuje jej hĺbkovú pozornosť s kusom starosvetského „craftu“.
Mixtape predstavuje sonický epos, stručný svojím časovým rozsahom, ale obsažný rozpätím. Vďaka tomu s prehľadom rozmetáva tendenčnosť a inklináciu k žánrovým klišé alebo zjednodušujúcim poučkám, na ktoré môžeme opakovane narážať na – v súčasnosti presýtenej – klubovej scéne.
Desteffan, mixtape. Radio Laude, 2022.
Michael Papcun