Obraz mačizmu a maskulinity v súčasnom rape nie je vždy taký jednoznačný (a pre niekoho odsúdeniahodný), ako sa na prvý pohľad zdá. Dobrým príkladom je Romeo, posledný album českého rapera Cashanovu Bulhara, ktorý vyšiel začiatkom tohto roka.
Romeo je nahrávka, ktorá si zaslúži pozornosť nielen v kontexte Bulharovej tvorby, ale aj v kontexte vývoja československého rapu v posledných rokoch. Album je totiž výsledkom procesu premeny Bulhara z pomerne jednorozmerného, tvrdého interpreta na emotívnejšiu, melancholickú osobnosť, ktorá sa pohybuje na pomedzí trapu a odkazov na R’n’B scénu nultých rokov. Pomáha mu v tom aj rozvoľnený štýl produkcií a Bulharov prednes mixujúci rap s ležérnym spevom.
Kľúčovou zložkou (čo pri trapovom žánri nebýva zvykom) sú tu ale texty a práca s rapovými klišé. Bulhar stále pracuje s frázami, čo by sme mohli na prvé počutie označiť za šovinistické. Dôležitý je ale kontext, do ktorého klišé ukladá. Drsné frázy striedajú precitnutia. Aj ich prednes do pomalých beatov ťahaných pochmúrnymi melódiami odkrýva skôr úprimnú slabosť a skladanie zbraní, než takzvanú toxickú maskulinitu. Tá tu figuruje skôr v úlohe relativizovaného motívu a rozpadá sa v refrénoch venovaných banalite bežných dní a úzkostiam (Všechno je fádní), únave a disociácii (Celý ráno prší a Praha 90210), alebo v špecifických lovesongoch nepateticky uchopených cez futbalové motívy (Roteiro). Ak je na Romeovi niečo zaujímavé, tak je to poľudšťovanie postavy rapera vo „weekndovskom“ duchu.
Bulhar je interpretom prekvapení. Raper, ktorý reflektuje objektivizáciu žien v reality show Love Island vo vlastnom podcaste Off-Season, v hudbe odhaľuje labilnosť tvrdých póz. Romeo je album, kde sa maskulinita dekonštruuje a ukazuje sa ako obranný mechanizmus. Mimikry, ktoré kamuflujú skutočné city. Bulhar sám seba kreuje ako zlomenú mužskú figúru, bojujúcu s vlastným smútkom a pocitmi straty, samoty a zraniteľnosti.
A ako je to so širším kontextom? Prináša nielen chytľavý album, ale aj celkovú reflexiu rapových výrazových prostriedkov. V jeho podaní sa javia ako povrchová tieňohra. A až po jej odsunutí sa objavuje skutočný život a skutoční ľudia.
Michael Papcun
Cashanova Bulhar: Romeo (2021). Warner Music / DVOJLITRBOYZZ.