2019 07 PornoNormostranový KapitálAutorské metamorfózy a Almodóvarova spoveď

Matej Sotník9. júla 201938

Všetky autoreferenčné fikcie o filmových režiséroch sú od čias Federica Felliniho vždy nevyhnutne variáciou na jeho legendárnu terapiu autorskej intimity 8 1/2. Ide o stagnáciu a starnutie subjektu autora, potrebu revízie a reafirmácie uskutočneného, charakteristickú mdlobou z pozastavenia sa po rokoch intenzívnej tvorby. Nový film najslávnejšieho španielskeho režiséra súčasnosti Pedra Almodóvara s názvom Bolesť a sláva, práve uvádzaný v slovenských kinách, spĺňa rovnaké parametre. Samozrejme, s osobitým pozadím a kontextom, ktorý v tomto prípade tvorí niekoľko dominantných tém a ich špecifických atmosfér.

 

Podľa svetovej kritiky najlepší Almodóvarov film z jeho uplynulej filmografie je nielen autorskou drámou, ale aj queer drámou o láske. Silný a podmanivý, ľahko sexuálny podtón a nexus queer elementov vytvára vo filme nevšedné napätie. Počiatok spoznávania sexuality je vo filme stvárnený krásnou snovou retrospektívnou linkou. Podobne ako Fellini v inom svojom diele (tentokrát literárnom – Federico Fellini filmuje) spomína na svoje detstvo v talianskom Rimini, Antoniovi Banderasovi, ktorý stvárnil v Bolesti a sláve postavu režiséra, sa vynárajú reminiscencie dospievania, spomienky na milovanú matku (Penélope Cruz), ktorú len nedávno pochoval, vidiecku chudobu a všadeprítomný katolicizmus a sofistikovanú sociálnu segregáciu. Insitná štylizácia dávnej pamäti má v sebe až prekvapivo funkčný potenciál.

 

Almodóvarovo rozprávanie sa do značnej miery netradičným spôsobom venuje aj dôležitej téme drogovej závislosti, sleduje jej pozvoľný nástup a následne náročné vysporadúvanie sa s ňou. Podobne ako Joanna Hogg tiež v tohtoročnom filme The Souvenir či Mia Hansen-Løve v snímke z roku 2007 Tout est pardonné tematizujú nenápadnú drogovú závislosť u starších intelektuálov, príslušníkov strednej triedy, tak nám aj nový Almodóvar neočakávaným spôsobom predkladá zároveň portrét – štúdiu začínajúceho feťáka, ktorého ničí bolesť a sláva. Nový Almodóvar je epický v tom, ako brilantne dokáže evokovať interioritu duše veľkého umelca. Je to nádherný obraz jej veľkej premeny.

 

Bolesť a sláva, réžia: Pedro Almodóvar, Španielsko 2019. 108 min. Premiéra v SR: 23. 5. 2019.

 

Matej Sotník

 

Normostranový

 

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *