Úlohou tohto stĺpčeka je v prvom rade prinášať novinky a tipy z diania na slovenskej a českej hudobnej scéne. Tento mesiac si však dovolím menší hack, a to výber zahraničného interpreta vychádzajúceho pod slovenským labelom a za prispenia tunajšej produkčnej zložky. Lučenecký label mappa prináša debut Plume Girl, texaskej speváčky a skladateľky Sowmya Somanath In the End We Begin, mixovaný Adamom Badí Donovalom, stojacim za labelom Warmwinters. Plume Girl na ňom prináša pomerne veľa diania na ploche tridsiatich minút. Nestráca pritom pevný koncept, smerujúci k silno katarzným momentom.
V kontexte zvukového rozhrania labelu mappa zapadá Plume Girl do ambient-field recordingových nálad. Zároveň ich prekračuje príklonmi ku klasickým „pesničkovým“ štruktúram (respektíve zakomponovaním ich torz) a chytľavo popovou náladotvornosťou. Za spomenutých 30 minút sa stihneme ocitnúť vo folku, dronovom zvuku, v emo reminiscenciách, mantrickej ráge, experimentálnej elektronike aj v gitarovom pope. Prepojenie všetkých prvkov pripomína špirálu, v ktorej sa jednotlivé elementy strácajú a opätovne zjavujú, aby vytvorili jasnejšie kontúry, ktoré poslucháča interpretačne vedú. V jednotlivých skladbách, ale najmä v albume ako celku, tak ľahko spozorujeme mimoriadny cit Plume Girl pre klasickú kompozíciu. Jej eklekticizmus, napriek pomerne širokej škále použitých inšpirácií a elementov, pozná pojmy ako striedmosť a prehľadnosť.
Motívy konca, straty, rozkladu a následného nájdenia sa (anotácia albumu viackrát spomína motív straty, odlúčenia od milovanej osoby) v suti pozostatkov vďaka tomu, ako rámcová filozofia albumu, dostáva čitateľnú artikuláciu hudobných postupov Plume Girl. Skvelou ukážkou je skladba „clean“ a záverečná „i know“, kde sa z množstva možných (a aplikovaných) postupov nakoniec nevynára nič iné ako jednoduchý gitarový motív, pripomínajúci veľmi civilne a neironicky, tradičný (indie) popový track. V danom momente je cítiť veľkú dávku úprimnosti a osobnú krehkosť so silným očistným efektom, ktorý najlepšie rozvíja názov albumu In The End We Begin ako procest znovunachádzania svojej identity a pocitov.
Tento proces znovunachádzania má u Plume Girl aj širší kontextuálny význam. Ak sme sa v posledných rokoch často zaoberali pojmom decostructed music, u Plume Girl ho môžeme otočiť do pojmu reconstructed music. Hudby, ktorá sa znovu nachádza a znovu uvedomuje v povedomých, elementárnych štruktúrach. Či už sú to ambientné plochy, alebo priznané popové motívy.
Plume Girl, At The End We Begin, Mappa, 2023
Michael Papcun