Ako režírovala naša prvá profesionálna režisérka?

Martina Havierová16. júla 2023141
Fotografia z inscenácie Magdy Husákovej-Lokvencovej, Julius Zeyer: Radúz a Mahuliena, 1956, Nová scéna. Autor*ka fotografie neuvedený*á, Archív Divadelného ústavu

V roku 2008 o nej vyšla štúdia od autorského kolektívu pod vedením profesorky Nadeždy Lindovskej. Koncom roka 2009 sa uskutočnila premiéra dokumentárnej monodrámy Slávy Daubnerovej – tá niesla jej iniciály M. H. L. V roku 2013 jej bol venovaný dokumentárny film z cyklu Prvá. Zomrela však už v roku 1966. Dlho sa o nej nehovorilo. Pokiaľ áno, tak najmä v súvislosti s tým, že bola prvou Husákovou manželkou, ktorá zomrela skôr, ako sa on stal generálnym tajomníkom Ústredného výboru KSČ. 

Magda Husáková-Lokvencová dostala prezývku – prvá dáma slovenskej divadelnej réžie. A naozaj zaslúžene. Prvá profesionálna režisérka priniesla slovenskému divadelníctvu a prístupu k réžii mnoho.

Husáková-Lokvencová nebola prvá žena režisérka, ktorá sa na Slovensku objavila, ale bola prvá, ktorá pracovala na doskách profesionálnych divadiel. Kým nebolo jej, ženy režisérky sa objavili iba na pôde ochotníckeho divadla.

So štúdiom divadla začala zrelšia než mnoho jej spolužiakov – na Štátnom konzervatóriu sa stala žiačkou Jána Jamnického a Jozefa Budského, ale až po dosiahnutí titulu doktorky práv. Na pôdu konzervatória vstúpila ako dospelá žena, rozhľadená intelektuálka, ktorej nechýbal prehľad v literatúre, umení či kultúre. Bola spoločensky aktívna a zaoberala sa témami rovnosti, okrem iného aj rodovej. Mladá intelektuálka-ľavičiarka sa zaradila medzi často ešte mladších študentov a zanechala po sebe výraznú stopu. Sám Jamnický na ňu spomínal ako [Read More]

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri:

Pre pokračovanie článku, si prosím zakúpte predplatné.
Ak už naše predplatné máte, prihláste sa.