V zákulisí Hviezdnych vojen
O chaotickom vývoji prvých Hviezdnych vojen z roku 1977 sa toho popísalo veľa, stačí sa pozrieť do zoznamu zdrojov nového komiksu, ktorý vyšiel v češtine pod názvom Lucasovy války. Francúzsky scenárista Laurent Hopman vraví, že ho okrem dokumentovania zložitých zákulisných vojen sprevádzajúcich nakrúcanie vesmírneho filmového eposu zaujal v prvom rade ľudský príbeh hlavného hrdinu udalostí – režiséra a producenta Georga Lucasa. Grafická novela, ktorú Hopman tvoril spolu s ilustrátorom Renaudom Rochem, skutočne vytvára z filmárskej celebrity plastického hrdinu. Jeho boj s veternými mlynmi je zaujímavé čítať aj v prípade, že nepatríte medzi fanúšikov a fanúšičky Hviezdnych vojen, a nezaujímajú vás všetky zákulisné detaily – napríklad, ako dopadol casting každej z hlavných hereckých hviezd filmu.
Autori komiksu vykresľujú Lucasa ako značne impulzívnu a rebelantskú osobnosť, ktorú zásadne ovplyvnila automobilová nehoda. Aj pri tvorbe svojho najväčšieho filmového hitu sa zdanlivo nedrží plánov, ale iba nafúknutých predstáv, ktoré častejšie nefungujú, než fungujú. Hoci dokáže ako manažér kreatívne riešiť problémy, kvôli introvertnej povahe mu chýba empatia pri práci s ľuďmi. Vojny z názvu filmu viedol v prvom rade s producentami z filmového štúdia, ktoré sa bálo investovať najprv do mladého talentu, potom do dovtedy neveľmi úspešného žánru sci-fi, a napokon do šialene pôsobiacich filmárskych nápadov.
Príbeh o Lucasovi sa číta skutočne dobre. Jeho kroky nám nemusia byť vždy sympatické, nie je totiž vykreslený len ako pozitívny hrdina. Ukazuje sa nám tu napríklad aj ako človek, ktorý takmer fatálne nedokáže odhadnúť limity vlastného tela. Pozornosť čitateľstva sa však darí udržať vďaka výnimočnej Lucasovej polohe – obyčajného človeka a kreatívneho rojka stojaceho proti Goliášovi biznisového myslenia a kalkulu.
Výnimočný a vhodne zvolený je aj štýl kresby Renauda Rocheho. Skôr než komiksy pripomína totiž filmové storyboardy, teda nákresy záberov, ktoré sa robia pred nakrúcaním filmov, aby si celý tím vedel predstaviť jednotlivé scény a pohyb kamier. Roche zaujímavo pracuje s obmedzenou paletou farieb. Vieme, že pri komikse je to jednak lacnejšie kvôli tlači, ale zároveň vytvára pekný kontrast medzi sivou korporátnou realitou, v ktorej sa Lucas často nedobrovoľne ocitá, a svetom fantázie, do ktorého uniká.
Hektický vývoj Hviezdnych vojen zobrazený v komikse fascinuje aj v kontexte súčasného pokračovania ságy. Práva na ňu predal Lucas spoločnosti Disney, ktorá však nepochopila jeho odkaz kreatívnej slobody a ochoty vykročiť do neznáma a prichádzať s odvážnymi nápadmi.
Laurent Hopman, Renaud Roche: Lucasovy války. Argo, 2024.
Marek Hudec