Mladému slovenskému raperovi Wenovi patrila pozornosť už v roku 2020, keď vydal hneď dva väčšie projekty LA BOHÉME a WHEN?. Oba albumy priniesli na streamovacie siete svieži, koherentný a rozpoznateľný zvuk, postavený na trapových beatoch v pomalších tempách, obmotaných melancholickými melódiami, pričom aj Wenov prejav sa pohyboval na fluidnom pomedzí rapovania a básnenia, chytľavého flowovania a intímnejších ponorov, kedy sa pozornosť upriamuje viac do hĺbky, na konštruovanie jednotlivých metafor a barov, ktoré môžeme pokojne nazývať veršami, lebo nejde iba o chytľavé rytmizovanie slov a slabík. Na československej scéne je to unikátny a žiadaný jav. Tieto momenty šli výrazne do popredia najmä na albume WHEN?.
A v tendencii vzďaľovať sa bežnému rapovému svetu plynule pokračuje aj Wenovo najnovšie EP Tiene svetla 1: Chapter 1, zložené zo štyroch skladieb a jedného remixu. Krátky projekt prezentuje Wenov zvuk ako experimentujúce ponášanie sa na súčasný trap, ktorý vo svojich najlepších momentoch rozpúšťa do podoby menej poučkovitej, temnejšej elektroniky. Tú ťahajú vpred najmä dusivé, hlboké basy a Wenov prejav, najsilnejší v spevavých polohách, v ktorých poslucháčom odovzdáva lakonické, enigmatické správy. Najpozoruhodnejší je v tomto smere minimalistický track Superspln, ktorý prekračuje východiskové škatuľky mumble rapu, soundcloudového rapu, sad boy rapu a ďalších množiacich sa synonymických subžánrov, ktoré v poslednej dobe upadajú do jednotnej generickosti.
Svet tvorený vo Wenových textoch pripomína svojimi kontúrami klasické rapové proklamácie o lojalite a súdržnosti s okruhom najbližších „G´s“. Namiesto napĺňania ramenatých póz sa ale Wen dôsledne venuje budovaniu súmračnej zóny pre vybraných, kde sa všetko odohráva v nejasných náznakoch a neustálom šere. Päť skladieb tak ponúka veľmi intenzívne zvukové panoptikum, ktoré poteší najmä svojou špecifickosťou a nie úplne jasnou zaraditeľnosťou – inými slovami, Wen si vytvára svoju vlastnú interpretáciu toho, čo znamená robiť súčasný, moderný rap. Najlepšie to demonštruje jeho vlastný bar „nevolaj ma ,G‘, ale ,next one‘“. Wen nechce byť klasickým rapovým „gangstrom“, ale radšej niečím novým, entitou posúvajúcou celú rapovú hru na nový level.
Wen vo svojej tvorbe osciluje okolo žánrových klišé, aby ich následne zrádzal a vytváral vlastný, špecifický zvuk aj textársky štýl. Najmä teraz, kedy sa v nedávnej dobe opäť intenzívne otvorila debata okolo sexizmu v rapovej hudbe (ktorú odštartoval Smackov track V Pytli), je Wen ukážkou toho, kde sa dá nájsť alternatíva k dominantnejším prúdom na československej rapovej scéne a ako môže vyzerať jej odvážnejšia a menej tendenčná budúcnosť.
Michael Papcun
WEN: Tiene svetla: Chapter 1. WELOVEVERYSIMPLE, 2021.