Na máločo zo súčasnej vážnej hudby som sa tešil viac, ako na profilovú nahrávku chorvátskej skladateľky Mirely Ivičević. Vyzeral som ju tri roky, odkedy som počul jej skladbu CASE WHITE (2018). Minulý rok som si mohol na festivale Melos Étos vypočuť ďalšiu jej skladbu Baby Magnify / Lilith‘s New Toy (2017) v podaní slovenského Quasars Ensemble. A dočkal som sa aj profilovky, na ktorej sú tieto dve skladby doplnené o tri ďalšie.
Tešil som sa, pretože máločo v súčasnej avantgarde je tak podmanivo svojské ako jej hudba. Päť komorných skladieb čerpá nielen z vážnej hudby, ale rovnakým dielom loví aj vo free jazze či – ku koncu CASE BLACK (2016) – v zabudnutých westernových soundtrackoch. Intenzitu však preberá najmä z noise rocku. To sa prejavuje už v tom, ako sú skladby preniknuté boostrovanou elektrickou gitarou a všadeprítomnými elektronickými hlukmi a v CASE BLACK aj rockovou súpravou bicích. Na kompozičnej úrovni však paralely spočívajú v nervóznom, neuroticky sekvenčnom prístupe kulminujúcom v nečakane katarzných momentoch.
Rozsiahle využívanie elektrickej gitary pripomína Fausta Romitelliho, najmä jeho skladbu Professor Bad Trip (1998 – 2000), avšak Ivičević ju využíva akosi odviazanejšie a „nehanebnejšie“. Nejde tu o konceptuálne požmurkávanie smerom k „neakademickej“ hudbe. „Rockovosť“ a hlučnosť skladieb nefunguje ako postmoderná sebakritika v súčasnej avantgarde. Všetky tie nečakané vplyvy sú číro estetické – Ivičević jednoducho namiešala to, čo znie dobre. Vážna hudba je plátno, no pri zbieraní farieb do palety sa nehanbila nakupovať aj u pochybných obchodníčok na čiernom trhu, od divných týpkov v zadymených slepých uličkách, a dnes možno aj v polokriminálnych zákutiach internetu.
Tri skladby hrá The Black Page Orchestra (nazvaný podľa skladby od Franka Zappu), ktorý založila sama Ivičević a vypiplala si ho tak, aby mal potrebný zvuk a vedel pracovať s jej špecifickým kontrabandom. Výsledkom je nahrávka v jednej chvíli ohlušujúco agresívna, v inej zas opantávajúco poetická. A v podstate sa ľahko počúva, no zároveň je vždy prekvapivá a osobitá.
Mirela Ivičević: Scarlet Songs (Klangforum Wien / The Black Page Orchestra / Volkov / Wiegers / Miceli / Tsiatsianis). KAIROS, 2022.
Michal Lipták