Počas čítania Germinalu Émila Zolu som často myslel na to, prečo je v čítankách našich stredných škôl jeho Nana a nie práve Germinal, jeden z najväčších románov devätnásteho storočia. Nechcem tým povedať, že Nana nie je výborná próza – je. Predstavil som si však pätnásťročných študentov a študentky, ktorým sa v tomto veku dostane do rúk takto politicky nabité dielo. A potom som skepticky zvažoval, či by ich vôbec zaujímalo.
Germinal je totiž päťstostranový politický pamflet, ktorý sa iba tvári ako román. Je to volanie po politickej zmene, obhajoba revolúcie, obžaloba nenásytnej buržoázie. Malá banícka kolónia na severe Francúzska sa rozhodne, že už ďalej nebude znášať spoločenský a ekonomický útlak svojich zamestnávateľov a začne štrajkovať, no ich príbeh je len lešením, na ktoré Zola zavesil všetok svoj hnev, roztrpčenie a kritiku raného kapitalizmu. A to, že jeho text je umelým konštruktom, v ktorom sa prechádzajú stereotypné postavy (presvedčený ruský anarchista, bohatý majiteľ bane, mladý ideológ šíriaci internacionálu a tak ďalej), je cítiť na každej strane. Ale prekvapivo to vôbec nevadí. V tomto ohľade by sa dal román prirovnať ku Game of Thrones (takýmto argumentom by som sa pravdepodobne pokúšal navnadiť stredoškolákov, aby si knihu prečítali) – pri pozeraní cítime, ako sa tím scenáristov snaží vyskladať ten absurdný vymyslený svet tak, aby fungoval. Ako ho doslova lepia dohromady. Ako pre nás pripravujú produkt, ktorý má hlavne fungovať. A ono to nakoniec funguje, pretože je to dobre napísané.
Rovnako dobre funguje Germinal, aj keď, samozrejme, na úplne inej rovine a s inými intenciami. Zola má svoje prostredie dokonale odpozorované, takže kniha sa dá čítať aj ako dôsledný dokumentárny záznam neľudských podmienok baníkov a veľmi trefný popis vzťahov medzi buržoáziou a pracujúcimi. Dá sa čítať ako ekologický manifest, ktorý už v tej dobe zdôrazňuje škodlivosť ťažby uhlia na okolitú prírodu i životy baníkov. A dá sa čítať ako úvaha o nemilosrdnom vzťahu medzi človekom a zemou, ako meditácia o práci a smrti. Nech už ho čitateľ vníma na ktorejkoľvek z týchto úrovní a v akomkoľvek veku, hlavne nech ho číta. Je to kniha, na ktorú sa nezabúda.
ZOLA, Émile: Germinal. 1. vyd. Praha : Omega, 2015. 440 s. ISBN 978-80-7390-241-4.
Tomáš Hučko