Nie som prázdna šľapka: Formy rebélie mladých interpretiek

Michael Papcun8. júna 20181089

Žena oblečená v čiernom obtiahnutom kostýme z latexu. Nekompromisný a žánrovo poplatný trap. Zvýšenie hlasitosti. Okolo ženy sa pohybuje leopard, prechádzame do veľkého celku púšte. Preklik. Interpretka v púštnom prostredí v čele akejsi (vizuálne veľmi príťažlivej) vzbury na ojazdených BMW-čkach v krajine Blízkeho východu. Orientálnou rytmikou inšpirované popovo-hiphopové beaty. Vyskočenie zo stoličky a zapojenie sa.

Takto môže vyzerať rýchly exkurz do prostredia vetvy rapu, ktorú vedú ženy na sociálnych a streamovacích sieťach. Prvá spomenutá interpretka, Cardi B, v posledných týždňoch vyvoláva nadšené reakcie u fanúšikov aj kritiky so svojím debutovým albumom Invasion of Privacy a druhá, M.I.A., je už trinásť rokov výraznou tvárou „alterhiphopovej“ scény, pričom svoj post potvrdila piatimi albumami. Svet ženského rapu však ponúka svoje najsilnejšie chvíle v miestach výrazne vzdialených od 100-miliónových počtov pozretí, veľkých labelov a zvuku ľahko zapadajúceho do chytľavosti stredného prúdu. Spravme teda ďalší preklik, neznižujme hlasitosť a zostúpme z najviditeľnejších vrcholov siete.

Awful Records

Najsilnejšiu koncentráciu mladých raperiek môžeme v súčasnosti nájsť v americkom  kolektíve Awful Records, ktorý zavítal do našich končín naposledy v roku 2016, keď predviedol svoju energiu a kreatívnu silu na festivale Creepy Teepee v Kutnej Hore. Kolektív, respektíve label pod vedením 28-ročného rapera Fathera, tvoria takmer dve desiatky raperov a raperiek, spevákov, speváčok, producentov a producentiek. Label prezentuje estetika pripomínajúca voľné pokračovanie začiatkov kolektívu Odd Future ešte v časoch pred postupným rozpadom na výrazovo diverzifikované sólové dráhy svojich popredných interpretov (Frank Ocean, Tyler the Creator, Earl Sweatshirt).

Awful Records ostáva gangom križujúcim na singloch, mixtapoch aj štúdiových albumoch nestálu, premenlivú krajinu sociálnych sietí a streamovacích služieb.

Abra – princezná periférie

Spôsob a štýl, akým sa Awful Records zmocňujú dominantných hudobných žánrov, môžeme ľahko rozpoznať v tvorbe Abry. Jej hudbu podporuje snový vizuál, prepracované nasvietenie videoklipovej mizanscény, nachádzajúcej svoje domovské priestory na periférii urbánnej Ameriky. S týmito prvkami je pevne zviazaný charakter hudby, postavenej na kombinácii hlbokých basových liniek a fluidných syntetizátorových zvukov. Tie sa voľne zlievajú s Abriným hlasom do pomaly plynúcich, jednoduchých kompozícií a unášajú ju do sveta milostných tém, ktoré jej hudbe dodávajú o niečo konvenčnejší charakter. Abra sa tak po chvíli mení na R & B speváčku, ktorej inakosť je skôr čisto vizuálnou záležitosťou.

Zatiaľ čo Abra vytvára postavu zapadajúcu do stereotypu zamilovaného alebo po láske túžiaceho krásneho dievčaťa, akejsi princeznej z okraja mesta, ktorá sa nedostáva do výraznejších rozporov s fantáziami sveta generovanými mužskými protagonistami stredného prúdu, raperka Tommy Genesis predstavuje rádovo neskrotnejší, divokejší zjav.

Tommy Genesis: sexuálna revolúcia (t)rapu

They tryna execute my vision, I’m just executing my vision,“ spieva mladá Kanaďanka vo svojej skladbe Execute, ktorú môžeme považovať za vlajkovú loď jej tvorby. Hudba tejto piesne aj celého albumu World Vision (2015) opäť nepripomína nič striktne žánrové, ide skôr o zvláštnu formu tichej, no o to húževnatejšej a ohybnejšej rezistencie voči zažitým, stereotypizovaným obrazom ženy v súčasnej populárnej hudbe na podklade beatov voľne križujúcich (t)rapové územie. Neskôr, v skladbe World Vision, sa dostávame do časti, kde v presne prebratej rytmike parafrázuje Kanyeho Westa z albumu Yeezus (pomerne bohatého na šovinistický tón textov). Jeho dvojveršie „You see there’s leaders, and there’s followers / But I’d rather be a dick than a swallower“ pretvára Genesis na „You see there’s leaders and there’s masters / I’d rather be a snake than a ladder.“

A v tejto šikovne mierenej parafráze možno nájsť princíp tvorby Tommy Genesis. Ako žena vychádza z obrazov a tónov mužského maskulínneho rapu; predstavuje typ ženy, aký sa bežne objavuje po boku týchto mužov plniac funkciu iba akejsi dekorácie. Tommy Genesis, naopak, otvára vnútorný svet takejto „mladej a krásnej ženy“, pridáva do jej zaužívanej roly hlas s dávkou rezistencie, ktorou nabúrava piliere zavedenej ikonografie. Nie surovo, nie krikom, nie silou. Ale v chytľavých frázach, s charizmatickým hlasom, s rozvážnou, striedmou intonáciou, ktorú je možné najlepšie zachytiť v jednoduchom verši zo skladby Empty: „I ain’t empty hoe.“ Pri Tommy Genesis tak vyvstáva otázka: Počúvame vyslovene hlas vzbury? Alebo hlas spovede? Spovede, ktorá dokáže cieliť a otvárať témy s provokujúcim podtónom? Rozhodne je to hlas rebelky.

Je to spoveď s podprahovým potenciálom vzbury, na ktorý vďačne reaguje väčšina hudobných magazínov a serverov a vytvára z neho zvučný materiál do nadpisov a perexov. Tommy Genesis predstavuje špecifický druh hovorkyne. Viac než v albumových celkoch vyniká v jednotlivých skladbách, krátkych, len dvojminútových, sebestačných kolekciách odkazov a mikropríbehov. Príkladom môže byť aj duet s lídrom zoskupenia Awful Records, Fatherom, skladba Vamp, kde obaja s obdobnou explicitnosťou vyjadrujú svoje sexuálne fantázie, čím sa vyvažuje tradičná prevaha mužského tónu v rapovej hudbe. A Genesis do erotických obrazov provokatívne mieša náboženské motívy, čím podporuje obraz drzého dievčaťa, nezviazanej partnerky. Genesis rapovú estetiku nesabotuje, ohýba ju a pretvára v prospech ženskej strany. Vnáša do rapovej hudby svoju verziu sexuálnej revolúcie. Rétorika Tommy Genesis je veľakrát výrazne osobná a intímna a darí sa jej plynule prenikať do veľkého krvného obehu rapového žánru.

Punk 21. storočia

Zaujímavé môže byť porovnanie hiphopovej produkcie Tommy Genesis so svetom rocku a gitarovej hudby a ich súčasných dievčenských zoskupení. Kým definovanie dlhoročnej silnej línie raperiek môže byť problematické, rocková hudba priniesla už v 70. rokoch kultové hlasy X-Ray Spex, The Slits alebo Raincoats, líniu úzko naviazanú na boom punk-rocku, z ktorého prirodzene vyvrela silná sonická identita akcentujúca dobovú feministickú vlnu.

Súčasným rockovým skupinám, ktorých zoskupenie tvoria čisto alebo prevažne ženy, akoby sa nedarilo naviazať na túto líniu (výnimkou môže byť kalifornské trio Cherry Glazerr). Zoskupenie Hinds alebo skupina Mourn s ešte mladšími členkami sú skôr estetickými rekonštrukciami starých čias, pôsobivým „zvukovým sekáčom“ či vyťahovaním štylisticky príznačných slov zo slovníkov svojich hudobných predchodcov bez toho, aby vytvárali odbojnejší kontext. Akoby už nešlo o autentický názor, ale ideologicky vyprázdnený spôsob prezentácie. Prvky odbojnosti v hudbe Mourn nepôsobia ako prostriedok naliehavej komunikácie, ale ako spomínanie na svoje vzory a štylizovanie sa do zažitého obrazu mladíckej revolty, nie prežívanej, ale nostalgicky či fetišisticky inscenovanej. Ešte viac nekonfliktnosti je cítiť z garážového lo-fi zvuku zoskupenia Hinds. Gitarový zvuk, úzko prepájaný s revoltou, sa tu stáva skôr jej floskulou než jej funkčným nástrojom. Je štýlovým anachronizmom, nie súčasným prvkom.

Švédsky raper Yung Lean (ktorý mimochom vydal aj jedno punkové demo) povedal v rozhovore pre Fader: „Kebyže sa narodím v 70. rokoch, robím punk-rock. Ale narodil som sa do hiphopovej éry.“ Táto veta môže byť jedným z kľúčových východísk pri hľadaní, skúmaní a definovaní podôb a vyjadrovacích spôsobov mladíckej revolty v súčasnej populárnej hudbe. Generačne najpriliehavejším výrazovým prvkom mladých hudobníkov a hudobníčok je elektronika. Podobný názor – inšpiráciu v punku – vyjadruje v rozhovore pre Dazed aj Tommy Genesis.  

V danom výseku mladých interpretov sa Genesis, vychádzajúca z koreňov Awful Records, javí ako najzaujímavejší hlas nesúhlasu alebo hlas vytvárajúci protichodný postoj, pričom obchádza očakávateľné explicitné, jasne udierajúce heslá. Jej hudobné rebelantstvo nekonotuje s tradičným znením, ponúka priestor pre nové definície neľahko uchopiteľného, naprieč albumami sa meniaceho výrazu. Raperkina tvorba jednoznačne ozvláštňuje diskurz výraznejšie akcentovaný napr. dielami Cardi B, no jej výpoveď ešte nemožno označiť za úplne ucelenú alebo kompaktnú. Je to však jeden z najzaujímavejších a najsľubnejšie sa formujúcich hlasov mladej tvorby, na ktorý aktuálne nadväzuje aj debutový album a verejné vystupovanie mladej raperky Princess Nokia.

Otvorenie nového okna. Zvuk ostáva na rovnakej hlasitosti. Tento text je iba krátkym introm.

Autor je študentom FTF VŠMU

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: