Prejsť na hlavný obsah

Hľadať

Vaše vyhľadávanie momentálne nezahŕňa produkty.

Pre vyhľadávanie v e-shope prejdite sem.

Ničiť hlas, rozširovať nástroj

Nahrávky a projekty postavené okolo výraznej práce s hlasom majú už pekných pár rokov svoje miesto na výslní nielen experimentálnej scény či prestížnych festivalov. Holly Herndon sa presunula od samplovania, sekania a dekonštrukcie hlasu k učeniu spevu pre neurálne siete, výrazní Amnesia Scanner zas stihli za menej ako dekádu svoj prístup úspešne vyčerpať, Julianna Barwick naďalej vrství hlas do jemných a stupňujúcich sa ambientných kompozícií, Sega Bodega si vo svojej covidovej sérii Reestablishing Connection vyskúšal cez celebritné duety tvorbu melodických vokálnych plôch.

Inak na tom nie sú ani zástupy všeobecne menej známych umelcov a umelkýň. Tematicky aj zvukovo analogicky k Bodegovi pristupuje k tvorbe farbistého popu ML Buch, ktorá vrstvením a efektami vytvára pôsobivé harmónie, zo soundartovejších vôd nám mávajú napríklad Claire Rousay, cucina povera, Dialect a mnoho ďalších, veľké pódiá so svojím hlasom aktuálne okupujú aj Marina Herlop či Lyra Pramuk, z impro scény netreba zabudnúť na Agnes Hvizdalek či Beam Splitter. Príklady poľahky nájdeme aj na domácej scéne: či už ide o náš aktuálne najúspešnejší vývozný artikel v podobe Adely Mede, alebo projekt Evy Vozárovej a Fera Királyho interpretujúcich slávnu skladbu Alvina Luciera I am sitting in a room, s ktorou aktuálne už vyše roka obiehajú Slovensko.

Pokračovať vo vymenovávaní by sme mohli ešte pekných pár odsekov, ale namiesto toho sa zamerajme na februárový album Patterns For Auto​-​Tuned Voices And Delay od Lisel, vlastným menom Eliza Bagg. Bagg si už zaspievala s Johnom Zornom, bola sólistkou New Yorkskej filharmónie, s Los Angeleskou filharmóniu si zahrala v opere Meredith Monk aj interpretovala Juliusa Eastmana – a jej hlas figuruje aj na ďalšom diele eastmanovskej antológie kolektívu Wild Up, ktorý vyjde už tento mesiac (jún 2023).

Lisel pri tvorbe albumu začínala hlasovou improvizáciou a selekciou motívov a vzorcov, s ktorými ďalej pracovala v Abletone. Bagg podľa svojich slov využíva telo ako objekt a inštrument, čerpá z renesančných mnohohlasov aj stredovekých spevov, skúma interakciu spoločnosti a strojov či technológie a tradície, využíva rozšírené hlasové techniky a ovplyvnená je aj minimalizmom minulého storočia.

Napriek náročnejším vplyvom vytvorila v prvom rade citlivý a snový popový album, v ktorom subtílne pracuje okrem svojho hlasu aj s gradujúcimi syntetizátorovými textúrami či občasnými perkusiami.

Problémom albumu môže byť práve nedávny výrazný výbuch hudby postavenej na procesovaní hlasu. Nepočuli sme to už v posledných rokoch všetko, a nie je to všetko vlastne len variácia na Laurie Anderson?

Samozrejme, nepočuli. A ja sa ako lacný fanúšik vrstvených mnohohlasov, vibrujúcich a zvláštnych vokálnych textúr či dolámaných spevov teším na všetko ďalšie, čo nám aktuálna vlna spracovávania hlasu prinesie. A jedného dňa sa možno dočkáme aj toho, že hard-rockoví signáloví puristi začnú uznávať autotune.

Lisel: Patterns for Auto-Tuned Voices and Delay. Ba Da Bing, 2023.

Daniel Vadas