@GORSADKYIV

Slovenský youtuber PPPeter vo svojich videoskečoch a cestovateľských vlogoch okrem iného zachytáva svoje dobrovoľníctvo v Tanzánii a cestovanie po africkom kontinente, pričom miesta zážitkov často lokalizuje len ako „Afriku“. Toto jednotiace označenie kopíruje zovšeobecňujúce poňatie rozmanitého kontinentu a jeho obyvateľov v PPPetrových videách, kde sa stret imaginárnej civilizovanosti a divošstva stáva zdrojom komédie alebo sentimentu. Tento článok skúsi zodpovedať otázku, čím je takéto zobrazovanie afrického kontinentu škodlivé a do akej miery je súčasťou určitého trendu u mladých ľudí globálneho Severu, ktorí svoje zážitky z afrického dobrovoľníctva zdieľajú na sociálnych sieťach.

„Pokúšam sa o komédiu. Nie o politicky korektnú a rodinne orientovanú komédiu,“ uvádza svoju tvorbu slovenský youtuber s tvorbou v angličtine PPPeter na Patreon účte,[1]kam mu fanúšikovia mesačne posielajú stovky dolárov. Vo svojich skečoch väčšinou sám hrá všetky postavy, prípadne zapája svoju priateľku a kamarátov, a rámcuje ich do globálne rozoznateľných hodnôt a motivácií.

Časť jeho tvorby čerpá z vlastného dobrovoľníctva v Tanzánii a následného cestovania po Afrike. Pod svojím sentimentálnym videom I love you, Africa,[2]ktoré je na jeho kanáli žánrovo neobvyklé a predstavuje akúsi katalógovú báseň o afrických zážitkoch, pripol na začiatok diskusie komentár: „Povedzte mi meno človeka, ktorý dal palec dole na toto video, veď tento chalan doslova pomáha deťom v Afrike!“ Celá diskusia pod videom je plná podobných emócií.

Video I love you, Africasamo osebe je možno nevinné, avšak sleduje potenciálne regresívny trend v zobrazovaní Afriky mladými dobrovoľníkmi. V decembri roku 2017 The Guardian zverejnil video,[3]ktoré mapuje instagramový profil s názvom barbiesavior. Ten zosmiešňuje mladých ľudí zo Západu cestujúcich do rozvojových krajín a zdieľajúcich svoje zážitky na sociálnych sieťach. Zakladateľky profilu barbiesaviortvrdia, že dobrovoľníkov často motivujú sebecké záujmy, za ktorými je škodlivý a krátkozraký pohľad na africký kontinent, prameniaci z kolonialistickej a paternalistickej mentality.[4]Aj keď si to dobrovoľníci nemusia uvedomovať, zobrazujú miestnych ľudí ako „pasívnych, beznádejných a poľutovaniahodných.“[5]

Na videobásni I love you, Africamôže pôsobiť paradoxne, že jej autorom je ten istý človek, ktorý po návrate do Európy zverejnil iné video so všeobjímajúcim názvom Africa, kde pod ochranným plášťom tvrdého humoru zakrýva prinajlepšom stereotypizujúce, prinajhoršom mimoriadne rasistické kódovanie svojich skečov.

Africký plač

Na začiatku videa Africa[6]sa matka PPPetra (stvárnená ním samotným) povracia od strachu po tom, ako sa dozvie, že jej syn sa chystá do Tanzánie. Nasledujú skeče, ktoré ilustrujú bizarné a bolestné africké príhody. Otravného trhovníka hrá tmavý slovenský youtuber Edyn, ktorého otec pochádza z Angoly. V ďalšom segmente PPPeter hovorí, že počas dlhých hodín v autobusoch sledoval africké televízne seriály, „ktorých celý dej sa točí okolo HIV, AIDS alebo nejakej (inej) vážnej choroby“. Nasleduje výsek z takéhoto seriálu, v ktorom PPPeter stvárňuje obe postavy páru s tvárou namaľovanou nahnedo.

„David, nechápem, prečo nemôžeme byť spolu.“

„Je to niečo vážne, nemôžem ti to povedať.“

„Predala som kravu, obličku a dve malé sestry. Nemyslíš si, že si to zaslúžim vedieť?“

„Som HIV pozitívny.“

Obe postavy spustia nárek, ktorý je v slovenských titulkoch označený ako „africký plač“. Po ňom prichádza skeč, v ktorom PPPeter s príznakmi malárie nastupuje do taxíka. Taxikár je veselý: „Vyzerá to, že máte maláriu. Moja sestra umrela na maláriu, môj otec vlastne tiež. (…) Môžem prepnúť pieseň, ak chcete, máme piesne o malárii.“ Napokon sa ukazuje, že PPPeter mal len infekciu žalúdka. Na konci videa sa lúči vo svojom byte v Brne a z kútika úst mu tečie krv. Vtip tohto obratu spočíva v tom, že africká skúsenosť na ňom predsa len zanechala vážnu zdravotnú stopu.

Video Africaje prevŕtané negatívnymi stereotypmi o kontinente a jeho obyvateľoch zo všetkých strán a vo všetkých vrstvách. Výsek z televízneho seriálu a postavu taxikára možno PPPeter vytvára na základe skutočných zážitkov, avšak ich rámcovanie do rozprávania, v ktorom je africký kontinent destináciou smrti a trhovníkov túžiacich ošklbať turistov, spolu s poznámkou o predaní dvoch malých sestier, je natoľko necitlivé, až je ťažké uveriť, že ich autor pôsobil ako dobrovoľník v tanzánskej škole.

O viac než rok neskôr PPPeter zverejnil video i did blackface,[7]v ktorom opisuje, ako kvôli svojmu maľovaniu tváre nahnedo (tzv. blackface) prišiel o „pravdepodobne najväčšiu príležitosť (svojho) života“. Firma, s ktorou mal spolupracovať, svoju ponuku kvôli jeho blackface stiahla. PPPeter vo videu vysvetľuje, že nemal potuchy o histórii blackface, a chcel iba znázorniť černošské postavy svojich skečov. Jeho argumentácia o správnej reprezentácii postavy má niekoľko slabín, ako napríklad už len to, že vo videu Africa bez problémov zobrazil tanzánsku škôlku bielymi deťmi. PPPeter sa každopádne ospravedlnil a jedno video, v ktorom blackface použil, stiahol a nahral znovu s čiernym hercom. Video Africazostalo zverejnené, hoci blackface obsahuje tiež.

Najzaujímavejší deň v živote Afričana

Okrem hlavného kanála PPPeter vedie cestovateľský vlog na pridruženom kanáli PeterLife. Hoci sa jeho vlogy z Afriky sústredia len na jeho osobu a bežné turistické zážitky ako ochutnávanie koláča z múch, ukazujú africké krajiny s aspoň minimálnou dávkou diverzity a prirodzenosti. Video A HORRIBLE HAIRCUT IN AN AFRICAN VILLAGE,[8]v ktorom si PPPeter nechá spraviť účes v miestnom holičstve a celý proces natáča, je však nepríjemnou výnimkou. „Toto je pravdepodobne najzaujímavejší deň v jeho živote,“ hovorí do kamery anglicky o holičovi počas strihania a vystrašene dodáva: „Dúfam, že vie, čo znamená slovo postupne.“ Holič to, samozrejme, nevie a spraví mu účes, ktorý nechcel.

Komika videa A HORRIBLE HAIRCUT IN AN AFRICAN VILLAGE je postavená na vnútorne kolonialistickom situovaní nedorozumenia s holičom: biely muž vstupuje do exotického kaderníctva so svojou „civilizovanou“ výbavou – vlogovou kamerou a dobrou angličtinou, aby dostal úpravu účesu – atribútu civilizovanosti, avšak od „divých“ ľudí. Hoci skeč ťaží aj z bežného stresu z holičstva a rizika nezvratne zlého výsledku, kolonialistický akcent pridáva komediálnu hodnotu navyše. Predpoklad, že návšteva bieleho muža s kamerou je najzaujímavejší deň v živote tanzánskeho holiča, implikuje PPPetrovu predstavu o primitivite a prázdnote žitia na globálnej periférii.

Nové médiá, staré poriadky

Kombinácia pozitívnych emócií vo videu I love you, Africaa implicitného rasizmu v PPPetrovej komediálnej tvorbe vytvára významové napätie, ktoré nie je jednoduché pomenovať. Afrika jeho cestovateľských vlogov je zvláštne zahmlená, v rezignácii na pochopenie miestnej kultúry a človeka oholená na ochutnávanie exotického jedla, sledovanie páriacich sa levov a pitie bezpočtu nechutných pív. V skečoch videa Africaje kontinent navyše svetom záhuby, všadeprítomnej nákazy, smrti a korupcie.

PPPetrovo zobrazenie Afriky je v konečnom dôsledku politické v tom, aké je apolitické: Afrika zastupuje divočinu voči civilizácii a zdroj prírodných zážitkov (a chorôb) voči racionalite a technológii, pričom toto členenie je rozvíjané pozdĺž stereotypov o Afrike na základe imaginárneho poriadku, podľa ktorého PPPetrovi jeho biela koža, angličtina (ako pomyselný jazyk gramotnosti) a vlogová kamera vymedzuje nadradenú pozíciu.

Tvorba PPPetra je ukážkou toho, že hoci mladí ľudia globálneho Severu v ére sociálnych médií majú prostriedky a odvahu cestovať do postkoloniálnych štátov, v zobrazení svojej pozície a zážikov na sociálnych médiách pokračujú v predstavách o Afrike z koloniálnych čias. Na to, aby sa zmenilo vnímanie kontinentu, nestačí zmluva s dobrovoľníckou organizáciou, vlogová kamera a dobrodružný duch. Je potrebné čosi navyše, čomu sa v diskurze postkoloniálnych štúdií hovorí dekolonizovanie mysle (decolonizing the mind). Neznamená to nič menej ako zmeniť spôsob, akým vidíme svet. Prelomenie starých vzorcov myslenia však môže byť väčšou výzvou ako vyliezť na Kilimandžáro.

 

Dominika Moravčíková

 

Autorka je študentka hudobnej vedy v Prahe a zaoberá sa kultúrnou analýzou hudby

 

kritický kapitál

[1]PPPeter is creating YouTube videos[online článok]. patreon.com, 2018.

[2]PPPeter. I love you, Africa. youtube.com, 2016.

[3]The Guardian.Meet Barbie Savior. She’s singlehandedly ‘saving Africa’. facebook.com, 2017.

[4]Okoroafor, C. This is the problem with the ‘white saviour complex’ in Africa. [online článok] venturesafrica.com, 2016.

[5]The Guardian.Meet Barbie Savior. She’s singlehandedly ‘saving Africa’. facebook.com, 2017.

[6]PPPeter. Africa. youtube.com, 2016.

[7]PPPeter. i did blackface. youtube.com, 2017.

[8]PPPeter. A HORRIBLE HAIRCUT IN AN AFRICAN VILLAGE . youtube.com, 2016.

Napíšte komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné polia sú označené *

Partneri: