Zložiť zbrane

kiežby si nemusel nikdy nikam narukovať
z básne Triumf
„Is there a way to decolonize our minds?“ To je jedna z otázok, ktoré v rámci performance 81 Questions položil vizuálny umelec Ai Weiwei umelej inteligencii. Naše mysle sú pritom kolonizované nielen koloniálnym uvažovaním, ale aj s ním pevne prepojenými patriarchálnymi, kapitalistickými a heteronormatívnymi myšlienkovými komplexami. Súčasťou takéhoto uvažovania je aj nadužívanie militaristickej terminológie.
Bojujeme takmer so všetkým a takmer stále – s chorobami, o prvenstvo v športových i nešportových disciplínach či so sociálnou nerovnosťou (to by sme mohli aj viac). V súlade s militaristickým nazeraním na svet prezentuje Alena Brindová v zbierke Prekročenie frontovej línie aj partnerský vzťah. Už názov zbierky je výpovedný: prekročenie frontovej línie je v prvom rade vedomý akt agresie, doslova útok.
Môže to však byť aj rozrušenie statusu quo, prekonanie všeobecne akceptovanej hranice – možno aj v zmysle dekolonizácie nášho myslenia prekročením tieňa militaristického uvažovania o partnerskom vzťahu. Dôležitým prvým krokom takéhoto posunu je uvedomenie, že patriarchálny vzťahový (nielen partnerský) model je založený na dominancii, ako o tom píše bell hooks (All About Love, The Will to Change).
To, čo je v názve Brindovej zbierky skôr v náznaku, opätovne rezonuje na viacerých miestach knižky, napríklad aj v interpretovanom obraze. Ten sa dá tiež čítať dvojako: v priamom zmysle slova je očividne volaním po mieri, metaforicky však môže byť aj zhmotnením túžby po vzťahu, ktorého pôdorysom nebude bojisko a ktorý bude založený na autentickom zblížení dvoch alebo viacerých seberovných osôb.
Na inom mieste zbierky Brindová píše: „všetci bojujeme, lebo sa chceme dotknúť“. Vidíme tu pervertovanú podobu lásky – skôr by nám malo ísť o dotyk, aby sme nemuseli bojovať. Je dôležité urobiť takúto mentálnu operáciu, no naše mysle kolonizované patriarchálnym uvažovaním čaká dlhá cesta, na ktorej bude nevyhnutné permanentne prekračovať rôzne frontové línie. Vyvesiť bielu vlajku a objať sa je zložitejšie, než sa to na prvý pohľad javí. Ten prvý krok však urobiť treba.
Alena Brindová: Prekročenie frontovej línie. FACE – Fórum alternatívnej kultúry a vzdelávania, 2024.
Výber básní z knihy Aleny Brindovej Prekročenie frontovej línie
Triumf
muž s najzmyselnejším rímskym nosom
najpohyblivejšou časťou tvojej tváre sú ústa
prekvapene ich otváraš a zatváraš, keď ti niečo rozprávam
prekonávame veľké vzdialenosti
uštvané kone, polámané koče, záložné jednotky
skúška sirén uprostred bezoblačného dňa
náhly stret zatúlaných frontov, úder biča, hrmenie
pozerám na internete tvoje súťaže
skrčená, nakúkam medzerou medzi prstami
(neviem, čo robia moje ústa)
keď príde triumf, prevezmeš cenu s nezreteľným úsmevom
už viem, že ten úsmev znamená: to nič nebolo
kiežby si nemusel nikdy nikam narukovať
bezpečne ukrytý v tôni vlčice
Krajina obscura
An army marches on its stomach.
(Napoleon Bonaparte)
nesiem si so sebou
jeden povrchný a roztržitý život
ktorý tu nemám na čo použiť
za prevrátený obraz krajiny vďačím
priezoru naničhodnej kovovej škatule
(zdochla mi už pred hodinou)
neviem, akú vodu a odkiaľ by som mala piť
nepoznám jediný vtáčí druh
od všetkých rastlín odskakujem ako od sumachu
len raz sa zvalím do blata a už rumázgam
nechci od chromej,
aby sa z pohodlného ležoviska zrazu zdvihla a šla
onedlho bude úplná tma
bodkočiarkované siluety zmiznú
obrysy kríkov narastú, narýchlo načarbané suchým pastelom
fronty na chvíľu zastanú
zverím sa ti, nezverím, vždy sme stáli na línii
ráno sa odniekiaľ prinesie
pred zrakom všetkých premrznutých otvorí
príručka poľnej kuchyne
Stavanie vzdušných pevností pokračuje
aspoň niekto zo skupiny vždy zradí
svoje priateľky a priateľov
neplatí, že ak má jeden skrytú agendu, potom ju má aj druhý
manéver na odpútanie pozornosti funguje práve vtedy,
keď sa nedívaš
každý si napokon požiada o sedatíva
a súčasne s tým všetko podpíše
nie je pravda, že nikto na súde neklame
existuje aspoň jedna nanajvýš nepravdepodobná situácia,
ktorá sa ti stane
všetci bojujeme, lebo sa chceme dotknúť
Básne uverejňujeme so súhlasom autorky
Autorstvo článku tvorí obsah instagramového projektu @instapretacia