Koniec roka je obdobím rebríčkových obsesií toho najlepšieho, čo vyšlo za uplynulý rok naprieč celým spektrom ľudských aktivít. Do danej klímy by som sa rád zapojil v trochu uvoľnenom duchu s výberovkou, ktorá neukáže striktne to najlepšie, ale skôr dá do popredia albumové „gemy“, ktoré sa v roku 2021 objavili na československej hudobnej scéne.
Mimoriadnym prekvapením ešte na začiatku roka bolo vydanie sólového albumu pražského producenta Olivera Torra, Fragility of Context. Torr, známy hlavne svojou prácou s modulárnymi syntetizátormi a klubovými setmi, sa na vlastnom albume ukazuje v celej škále polôh, pričom dostatok z nich môžeme označiť za nečakané. Torr nie je iba producent a experimentátor (čo už vieme), ale aj zdatný pesničkár a spevák, u ktorého je cítiť inšpiráciu Segom Bodegom, Oneohtrixom Point Neverom, či súčasnou (post)klubovou scénou. Jeho tvorba na spomenuté trendy a prúdy reaguje s unikátnym interpretačným citom.
S nezaslúžene malým ohlasom sa na scéne objavila sólová nahrávka Davida Herziga s názvom Lotus Wash. Hudobník známy aj účinkovaním v skupine Bert And Friends, vydal album Field Theory, ktorý už podľa názvu naznačuje hru s modularmi v hudobne geekovských polohách, ktoré však nemajú problém s pesničkovejšími pasážami (odráža sa tu Herzigova skladateľská multifunkčnosť a diverzita projektov, v ktorých pôsobí). Kompozične veľmi vydarený a atmosférou pohlcujúci album sa skladá z minimalistických kompozícií, ktoré nemajú ďaleko od ambientu a práca s modularmi na ňom nepôsobí zbytočne staromilsky, ale veľmi moderne. Odporúčam aj jeho decembrový set na Radiu Laude: https://www.youtube.com/watch?v=gvuB8Irmc6E
Z labelových aktivít treba vyzdvihnúť „releasy“, ktoré tento rok prinieslo lučenské vydavateľstvo Mappa Editions. Dobrou ukážkou sú nahrávky zoskupenia Grykë Pyje: Squirlich Stroll a The Fantastic World of Grykë Pyje, pripomínajúce experimentálny bestiár elektronických zvukov. Slúchadlá i reproduktory sa s nimi zaručene menia na časopriestorové portály. Grykë Pyje pôsobia ako „field recording“ z imaginárnych svetov, ktoré zatiaľ poznáme len cez filtre špekulatívnej fikcie. A Mappa Editions kultivuje naše schopnosti ich bližšieho zmyslového spoznania.
Uplynulý rok ukázal, že aj malá scéna vie mať slušnú kadenciu a potvrdil, že provinčnosť je slovíčko, ktorým sa nemusíme deptať. Želajme tunajšej scéne podobnú vitálnosť aj v roku 2022.
Michael Papcun